I två år har Frida kämpat mot skadedjuren i sin hyreslägenhet. I princip varenda vrå i bostaden har angripits av framför allt silverfiskar och pälsängrar. Trots att lägenheten har sanerats med jämna mellanrum kvarstår problemet.
– Jag har dagligen gått på huk med en ficklampa och pincett och plockat alla kryp och städat. Jag vet inte vad mer jag ska behöva göra.
De senaste månaderna har skadedjursangreppet i lägenheten i Ljungsbro ökat ytterligare, vilket ledde till att Anticimex vid senaste besöket slutligen fastslog att lägenheten behöver genomgå en grundlig totalsanering.
Något som har efterföljts av ett ordbråk mellan hyresgäst och hyresvärd.
– Handläggaren hos fastighetsbolaget sa att de hade kontrollerat med ansvarig tekniker från Anticimex som ska ha sagt att jag nekat hjälp med sanering. Då ringde jag upp teknikern som varit ute hos mig och hon förklarade att ingen hade frågat henne angående detta överhuvudtaget. Hon bekräftade även att sanering vid besöket inte varit möjlig då hon inte haft med sig materialet som behövdes.
Efter detta har Frida mötts av tystnad under flera veckor av mejlande och ringande. Under tiden har hon läst på om hyreslagen.
– Eftersom jag inte kan förvara kläder av något slag och livsmedel utan att riskera att det tar skada så anser jag att lägenheten, i det här skicket är obeboelig och en hundraprocentig hyresreducering är rimlig. Detta både retroaktivt samt för perioden tills dess att jag flyttat ut. Jag vill även kunna häva mitt avtal, utan någon uppsägningstid.
Fastighetsbolaget Heimstaden delar uppfattningen om att det varit ett speciellt ärende. De anser dock att de hanterat ärendet utifrån bästa förmåga.
– Vi beklagar om hyresgästen upplevt ett obehag, vi vill ju att man ska trivas och må bra i våra lägenheter. Det var därför vi, förutom att låta sanera lägenheten och byta parkettgolv på vår bekostnad, erbjöd hyresgästen en ny lägenhet och beviljade ersättning motsvarande två månaders hyra på grund av Anticimex arbete. Vi har också efter det erbjudit att slopa uppsägningstiden samt att värmesanera möblerna vid en eventuell flytt. Så vi tycker att vi varit hyggligt lösningsorienterade, säger Robin Wilhelmsson kommunikationschef på Heimstaden.
Han förklarar att en anledning till att saneringen tagit tid beror på att arbetet skett i omgångar och att bokning och hantering sköts mellan hyresgäst och Anticimex.
– Vi har hållit oss utanför för att inte bli en flaskhals. Vi känner inte igen oss i att vi skulle påverkat processen negativt, tvärtom menar vi att vi gjort vad vi kunnat för att snabba på den, säger Robin Wilhelmsson och fortsätter:
– Med respekt för att man vill bli kvitt ett upplevt problem så snabbt som möjligt, så stämmer det inte att vi varit onåbara under flera veckors tid. Vi har korrespondens som visar på motsatsen.
Frida delar inte den uppfattningen och står fast vid att hon anser att kommunikationen med Heimstaden varit undermålig, samt att den hjälpen fastighetsbolaget har erbjudit inte har varit tillräcklig.Hennes huvudsakliga poäng är att två månadshyror är för lite för två år av problem. Gällande de erbjudna ersättningslägenheterna anser hon att de var ett alltför stort nedköp för att vara aktuella.
– Ena var i Linköping, alltså en mil härifrån och 16 kvadratmeter mindre. Den andra var bland de värsta lägenheterna jag sett. Det var en stor svart fläck i taket och på parketten så var det samma fuktskada som det var i min lägenhet. Så jag tänkte bara såhär, "tar jag den här då börjar samma process om i den nya lägenhet".
Frida är för tillfället sjukskriven med utmattningssyndrom, något hon tror problemen med lägenheten varit en stor bidragande orsak till.
– Det har ju varit en stress i över två års tid så att det är klart att man någonstans når sin gräns. Nu har jag ju koll på allt vad som gäller och vad man ska göra, men det hjälper ju uppenbarligen inte.
Under dessa två år har Frida sällan bott längre perioder i lägenheten utan har behövt bo hemma hos familjen eller hos pojkvännen. Vänner har sällan bjudits hem till henne.
– Jag skäms även jag om vet att det inte är mitt fel. Och jag vet att jag kan inte göra mer än vad jag har gjort. Men någonstans så blir det pinsamt. Ohyra associeras ju till att man har det smutsigt. Och även om jag har det rent i övrigt så finns ohyran där och jag kan inte få bort den.