Från skoltrött till studiemotiverad

Från att inte ens ha velat öppna en mattebok till planer på att bli psykolog. Denna solskenshistoria inträffade i Skäggetorps centrum.

Folkhögskolan i Skäggetorp. Eleven Ylwa Helldin Grebäck med läraren Ann-Jeantte Bergström.

Folkhögskolan i Skäggetorp. Eleven Ylwa Helldin Grebäck med läraren Ann-Jeantte Bergström.

Foto: Johnny Gustavsson

Linköping2016-03-13 16:00

Där håller Liljeholmens folkhögskolas filial till. När Corren första gången kom på besök var skolan rätt nystartad och kursdeltagarna var i början av sin utbildning. Drygt två år senare kommer Corren tillbaka för att träffa kursdeltagare som har gått från att inte ha gymnasiebetyg till att ha tagit studenten eller vara på gång att avsluta utbildningen.

Det är fikarast på skolan och läraren Ann-Jeanette Bergström står och pratar med en ung tjej som har lätt till skratt och verkar vara målmedveten.

– Angelica har gått på skolan och är här i dag för att få hjälp inför högskoleprovet, säger Ann-Jeanette. Hon brukar komma hit ibland.

Om en månad ska hon göra högskoleprovet för andra gången.

– Det ska bli väldigt kul och jag tar mycket hjälp härifrån, säger Angelica.

Angelica Andersson är i dag 26 år och har ett klart och tydligt mål i livet:

– Jag vill bli psykolog.

Hatade matte

När hon får frågan vilket som är hennes favoritämne är svaret tveklöst:

– Det är matte.

Men för bara drygt två år sedan skulle hon ha svarat helt annorlunda.

– Jag hatade matte och ville inte ens öppna läroboken i början.

Om jag träffat dig då och sagt att du en dag skulle vilja bli psykolog, vad hade du svarat då?

– Att du ljuger. Det skulle jag aldrig ha kunnat tro.

Hon vänder sig till Ann-Jeanette och säger:

– Kunde du tro att jag skulle vilja bli psykolog när jag började här?

– Jag förstod att du var intresserad av psykologi. Men det var inte något jag kunde tänka mig de första terminerna, svarar läraren.

Vanliga skolan

fungerade inte

Angelica lyckades inte avsluta gymnasiestudierna.

– Den vanliga gymnasieskolan funkade inte för mig. Jag försökte läsa klart på annat håll, men det gick inte det heller, förklarar Angelica.

I slutet av 2013 började hon mot alla odds en "Studiemotiverande folkhögskolekurs", SMF, i Skäggetorp.

– Vi kallar den oftast för "intro", säger läraren Ann-Jeanette Bergström.

Kursen förmedlas via arbetsförmedlingen och drivs av Liljeholmens folkhögskola. Kriteriet för att få gå där är att vara inskriven på arbetsförmedlingen, men inte klar med sina gymnasiestudier. Efter att ha genomfört den första kursen på 13 veckor insågs behovet av att starta en allmän kurs.

– Vi hade en grupp kursdeltagare som var sugna på att studera vidare, säger Mattias Hjertton, lärare och biträdande rektor på skolan.

Höstterminen 2013 startades därför en allmän kurs på skolan.

Angelica Andersson började där efter att hon avslutat SMF och har fått mycket hjälp av lärarna på skolan.

– Jag kan fråga hur mycket som helst. Det känns som om de lyssnar på mig. De har hjälpt mig att bli motiverad.

"Jag kan inte!"

Vändpunkten kom dock när hon insåg att hon själv behövde satsa ordentligt för att klara av studierna.

– Jag tog studenten den 19 januari, säger Angelica med stolthet.

Från att ha varit helt omotiverad började Angelica själv motivera andra.

– När jag har sagt, "nej, det här är för svårt, det klarar jag inte", har Angelica sagt "det gör du visst!" säger YlwaHelldinGrebäck och tittar tacksamt på Angelica.

Ylwa, 23 år, började allmän kurs i höstas och läser in vissa betyg för att kunna söka till universitet i höst.

– Jag vet inte vad jag vill jobba med än, men jag älskar att hålla på med film, säger hon.

Ylwa har också fått stor hjälp på skolan.

– Man får jobba i sin egen takt.

Båda tjejerna utstrålar en tro på framtiden och ser fram emot sina kommande studier.

Folkhögskolan i Skäggetorp

Allmän kurs är för dem som inte gått klart eller aldrig börjat gymnasiet och bor i Linköping med omnejd.

Eleverna läser in ämnen så att de får behörighet att studera vidare på till exempel universitetet.

Studierna är individanpassade på det sättet att eleverna läser de ämnen som de har behov av.

Eleverna jobbar mycket i grupper och får tid till egna studier.

En skoldag börjar klockan 8.30 och slutar klockan 14.00.

I dag har skolan totalt runt 45 elever.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!