Teknikföretaget Newton Nordic i Linköping vill expandera sin verksamhet trots den ekonomiskt nedslående pandemin. Företaget har nyligen genomfört en nyemission där man fick in 20 miljoner kronor. Miljonerna ska användas för att utöka företagets produktionslinje från att enbart sälja stabiliseringssystem för kameror till att även erbjuda helhetslösningar inom samma sorts TV- och videoproduktion. Pengar ska även gå till att rekrytera personal, utöver de tio anställda som finns idag.
– Det vi vill är att gå från att bara leverera stabiliseringstekniken till att mer kunna leverera hela systemlösningar för rörliga kameror. Det kommer vi att göra i ett första led tillsammans med partners och bygga något som är integrerat för att kunna erbjuda fler features, till exempel stöd för augmented reality (datorgenererade sinnesintryck som ljud, video eller grafik), säger företagets vd Henrik Lewander.
När sätter satsningen igång?
– Vi kommer att sätta igång omedelbart att skriva kravprofil och starta rekrytering. Vi behöver folk som är extremt duktiga inom programutveckling och kunniga på reglerteknik. De människorna växer inte på träd.
Newton Nordic grundades 2010 under namnet Intuitive Aerial. Då arbetade företaget med drönare för filmbranschen. Men då konkurrensen tätnade på drönarhimlen bytte bolaget officiellt riktning förra året. Man bytte även namn, efter företagets fjärrstabiliserande kamerahuvud Newton, och satsade helt på kamerastabiliseringslösningar.
Sådana lösningar kan vara vajer- och rälssystem eller kranar som används till en rörlig plattform varpå en kamera fästs. Tekniken används ofta under större evenemang som konserter och fotbollsmatcher, där kamerorna behöver röra sig stabilt över publikhav och spelplan.
– I år har vår produkt t.ex. varit med på Oscarsgalan och Kristallengalan. Den har även varit med på fotbollsmatcher i Champions League, Premier League och Bundesliga. Och förra året deltog vi faktiskt i världens mest sedda event som var en cricketmatch med över en miljard tittare, säger Lewander.
I och med att pandemin drog in över världen stoppades publik från arenorna, vilket stängde ner de största evenemangen.
– Corona har påverkat jättemycket. I och med att evenemangen ställdes in fick våra kunder färre uppdrag och vi fick färre ordrar. Sen tycker jag att produktionen successivt har kommit igång igen och man ser att vissa program, såsom Let's dance, börjat igen. Under pandemin blir det även ännu viktigare att erbjuda bra digitala lösningar, så det kan till och med vara en fördel för branschen på sikt.
Stabiliseringssystemen säljs främst till servicebolag som i sin tur hyr ut utrustningen till produktionsbolag inom TV och video. I runda slängar säljer Newton Nordic ett stabiliseringssystem för en halv miljon kronor. Linköpingsföretaget finns representerat i samtliga världsdelar förutom i Sydamerika.
– Jag vet inte varför det har blivit så. Men vi har etablerat kontakter där så det skulle inte förvåna mig om vi även finns i Sydamerika snart.
Känner ni att ni har nått ett inkomstmässigt tak med stabiliseringssystemen?
– Inte att vi har nått något tak men det är en aningen begränsad marknad. Sen tror vi att vi får en mer strategisk position om vi kan leverera hela system. Plus att vi har jobbat länge i branschen och tror att vi kan tillföra värde.