Måndagsintervjun
Worldish grundades 2015 av indierna Abhishek Jacob och Naveen Sasidharan strax efter att de kommit till Linköping för att göra sina mastersstudier på Liu.
Deras idé då, som nu blivit ett företag med 14 anställda: Ett digitalt verktyg, eller som de själva kallar det en digital kommunikationsassistent, som vårdgivare kan använda för att överbrygga språkbarriärer med vårdtagare.
Vi återkommer till den affären och hur den nu håller på att lyfta ordentligt.
Först till välgörenhetsprojektet "Helen for Ukraine" som företaget just lanserat. En digital guide som hjälper ukrainska flyktingar med alla frågor som uppstår i ett främmande land.
– När vi följde den sorgliga utvecklingen i Ukraina, och såg hur många ukrainare som flyr till Sverige, så bestämde vi oss för att göra något. Många i vårt team har genomgått liknande upplevelser så vi vet hur det känns att inte ha tillgång till viktig information i vårt eget språk, säger Abhishek Jacob.
Ansökan om asyl, boende, ekonomiskt stöd, hälsovård, utbildning för barn, arbete och lära sig svenska är några av ämnena som flyktingar kan få hjälp med i verktyget. Språken som finns tillgängliga är svenska, engelska, ryska och ukrainska.
– Verktyget kan användas av alla, inte bara flyktingar utan även myndigheter, Röda korset, volontärer och andra sociala funktioner.
Hur ska ni nå ut till dem som behöver det?
– Vi ska lansera det på sociala medier och till olika organisationer, föreningar, Svenska kyrkan, myndigheter och kommuner, säger Abhishek Jacob.
Hur kunde ni lösa det så snabbt?
– Vi hade en version sedan tidigare, som vi utvecklade under flyktingvågen 2015 för att hjälpa människor att hitta rätt bland svenska myndigheter. Så mycket av informationen hade vi redan, det svåraste var att hitta tiden för att göra det, vid sidan av utvecklingen av vårt verktyg Helen.
Helen, så heter verktyget som nu används på flera kliniker och vårdboenden runt om i Sverige. Region Östergötland är en av fem regioner som har använt det, Migrationsverket och kommunerna i Linköping och Norrköping likaså.
Är ni på väg mot en affär som bär?
– Ja, det är en väldigt intressant tid för oss. Vi är idag sju här i Linköping och sju i Indien. Vår vision är att Helen ska bli en standard i hela välfärssystemet.
Beskriv vad ert verktyg gör!
– Helen hjälper människor att kommunicera, med text, ljud- och bild-teknik, när det finns någon som helst kommunikationsbarriär, som språk eller komplexa procedurer.
Vad skiljer Helen från en vanlig översättningsapp?
– Kombinationen av teknik som vi använder och att vi använder fördefinierad information. Väljer du avdelningen Akutmottagningen så har vi matat in alla standardskeenden och standardfrågor, både för patient och sjukvårdspersonal. Allt baseras på medicinskt och kulturellt verifierad information, det är så vi kan kvalitetssäkra produkten.
Så Helen blir sällan överraskad av de frågor som dyker upp?
– Precis, till 80-90 procent går det att förutse vilka frågeställningar som dyker upp på olika avdelningar. Vi har olika Helen-versioner för olika delar av vård och omsorg och utökar hela tiden verktyget inom andra områden med nya processer och specialiteter. Vi jobbar ju med en av människosläktets äldsta utmaningar, kommunikationsproblem, så det finns mycket utveckling kvar att göra, säger Abhishek Jacob.