Videon är inte längre tillgänglig
Mycket av innehållet på LiU Game Conference kretsade kring virtual reality (VR), en banbrytande teknik där man genom hörlurar och speciella glasögon "går in i" spelvärlden. Den som vänder på huvudet i verkligheten gör det också i spelet. Spelföretagens produktion av virtual reality-spel har ökat kraftigt den senaste tiden. Faviana Vangelius, vd och medgrundare till VR-spelbolaget Svrive, var en av föreläsarna på torsdagens mässa i Linköping.
– VR har stor potential. Det är inte bara i spel man kan dra nytta av den här tekniken. Den tillåter till exempel att du kan gå omkring och uppleva pyramiderna i Egypten hemma i ditt vardagsrum, förklarar hon inför en internationell publik i Kårhuset Kollektivet (fd Nationernas hus).
En av utställarna i foajen utanför föreläsningssalen är inne på samma linje som Faviana Vangelius.
– VR är praktiskt. I framtiden kommer man exempelvis virtuellt kunna ta del av en husvisning genom en annan människa som bär VR-utrustning. Det skulle ge en betydligt klarare bild av huset än om man, som nu, bara ser stillbilder av de olika rummen, säger han.
De eventuella problem som lyfts fram med den nya tekniken kretsar kring om ögonen skulle kunna ta skada av närheten till skärmen.
– Tyvärr kan jag inte svara på huruvida VR är skadligt eller inte, säger Faviana Vangelius. Eftersom det är så nytt har ingen forskning hunnit bedrivas kring hälsorisken med virtual reality.