Som en följd av pandemin har sedan i april förarplatserna i Östgötatrafikens bussar varit avspärrade och framdörrarna varit stängda.
Men nu kommer en sorts skyddsglas som är godkända av Arbetsmiljöverket att installeras vid förarplatserna. Det gör att bussarnas framdörrar åter kommer att kunna användas.
Redan på måndagen hade trafikföretaget Nobina installerat skyddsglas på ungefär hälften av de bussar som används i Linköpings stadstrafik.
– Planen är att Nobinas övriga bussar ska få skyddsglas under januari, kommenterar Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken.
Enligt henne ska de övriga bolag som Östgötatrafiken har avtal med installera skyddsglas under perioden januari–mars. Det berör bland annat bussar inom läns- och expresstrafiken.
Bland fördelarna med öppna framdörrar nämns från Östgötatrafikens sida att kontakten mellan förare och passagerare kan återupptas och minskad risk för trängsel. Detta genom att fler sittplatser frigörs när avstängningarna hävs och att fler dörrar kan användas vid ombordstigning på hållplatser med många passagerare.
Har avstängningarna gjort att fler åkt buss utan att betala för sig?
– Vi har ingen säker statistik som tyder på det. Men vi upplever att vi inte haft ett så stort tapp som på många andra håll i landet. En av anledningarna till det är att vi bytt system och har biljettläsare på flera platser i bussarna, inte bara längst fram, säger Eva Jylltorp.