Sverige ska ha en fossiloberoende fordonsflotta år 2030, det har politikerna satt upp som ett tydligt mål. Men i dag går bara 12 procent av landets fordon på förnybart bränsle och det finns ingen tydlig strategi hur visionen ska förverkligas. Så frågan är om målet över huvudtaget är rimligt.
– Att göra vägtrafiken helt oberoende av fossila bränslen går nog inte, men det är fullt tekniskt och ekonomiskt möjligt att reducera dem med 80 procent, sade Thomas B Johansson när han inledningstalade på energi- och miljökonferensen E-week i går. Han är professor och chef för Internationella Miljöinstitutet i Lund, och för människor som arbetar med vägtrafik- och klimatfrågor är han mest känd som mannen bakom utredningen "Fossilfrihet på väg" som presenterades för ett år sedan.
Thomas B Johansson pekade på fem åtgärder som tillsammans kan skapa en effektiv omställning mot fossilfrihet. Fordonen måste bli mer energieffektiva och det krävs en rejäl satsning på både elfordon och biodrivmedel. Men det krävs också en effektivisering av hela transportsystemet, med bättre logistik. Den femte åtgärden är byte till andra trafikslag, till exempel tåg, när det är möjligt.
– En del av det här är på gång. För inte så många år sedan hade Sverige Europas sämsta fordonsflotta vad gäller utsläpp av koldioxid per kilometer. Men med nya och mer bränslesnåla fordon har utsläppen minskat betydligt, sade Thomas B Johansson som tycker att man borde energimärka bilar på samma sätt som vitvaror.
– Men om elbilarna ska ta fart krävs en rejäl satsning på laddningsstationer. Och vad gäller biodrivmedel finns det många möjligheter, men vi har inte sett några konkreta åtgärder för att vidareutveckla till exempel biogasen.
En omställning till fossilfri vägtrafik skulle gagna samhället på många sätt. Vi skulle få en tryggare energiförsörjning, det skulle skapa jobb i Sverige och ge oss attraktivare städer med mindre buller och bättre luft. När de 115 remissinstanserna gav sina synpunkter på utredningen var de överlag positiva.
– Det är tydligt att Sverige vill ha en fossiloberoende vägtrafik, sade Thomas B Johansson.