Regeringen avgör omstritt bygge i Linköping

Hur nära Malmen går det att bygga bostäder? Frågan har lett till en strid mellan Försvarsmakten och Linköpings kommun. Nu ska regeringen avgöra frågan.

Det rödmarkerade området visar Försvarsmaktens bullergräns, som bygger på max 80 dBA för enskilda ljudtoppar. Kommunen anser att det blå området ska användas – det motsvarar ett dygnsmedelvärde på 55 dBA.

Det rödmarkerade området visar Försvarsmaktens bullergräns, som bygger på max 80 dBA för enskilda ljudtoppar. Kommunen anser att det blå området ska användas – det motsvarar ett dygnsmedelvärde på 55 dBA.

Foto: Linköpings kommun/Jeppe Gustafsson

Linköping2024-07-08 05:00

Nyheten i korthet

  • Regeringen ska avgöra om 200 studentbostäder får byggas i Ryd, nära Malmens flygplats i Linköping, ett beslut som har orsakat konflikt mellan Försvarsmakten och Linköpings kommun.
  • Försvarsmakten motsätter sig byggandet av bostäder i det område som påverkas av flygplatsens buller, med hänvisning till risken för framtida flygtillstånd.
  • Linköpings kommun har till 31 augusti att ge sin åsikt innan ärendet avgörs. Kommunen argumenterar att det redan finns många bostäder i området och att de nya bostäderna inte skulle innebära att staden växer närmare flygplatsen.

I december 2019 klubbade kommunfullmäktige en detaljplan som går ut på att 200 studentbostäder ska byggas på en parkeringsplats i nordvästra Ryd.

Beslutet fattades delvis för att det behövs fler studentbostäder i Linköping och för att Ryd anses vara en bra plats att bygga sådana på. Men det var också ett sätt för Linköpingspolitikerna att testa gränserna för hur nära Malmens flygplats det går att bygga.

Den tilltänkta tomten i Ryd ligger nämligen i Malmens så kallade påverkansområde för buller. Försvarsmakten vill inte släppa igenom några nya bostäder där av rädsla för att det kan påverka framtida tillstånd för att bedriva flygverksamhet på Malmen.

Området där försvaret vill stoppa nya bostäder inbegriper inte bara huvudparten av Malmslätt, utan bland annat också de västra delarna av Skäggetorp, Ryd och Mjärdevi. Det området är orimligt stort, anser kommunen.

undefined
Detaljplanen rör en obebyggd yta inne i Ryd. Försvarsmakten befarar att planen blir ett prejudikat om den godkänns och att fler liknande detaljplaner på sikt kan hota flygverksamheten på Malmen.

En månad efter beslutet i fullmäktige upphävdes detaljplanen av länsstyrelsen. Malmens flygplats är av riksintresse för totalförsvaret och länsstyrelsen ansåg att "det i vart fall inte kan uteslutas att detaljplanen kan komma att försvåra flygplatsens framtida utnyttjande."

Kommunen överklagade länsstyrelsens beslut till regeringen. Boverket fick ge sin syn på saken – myndigheten gick på kommunens linje – men sedan har ärendet blivit liggande på regeringens bord i fyra år utan att något har hänt. Tills häromveckan då en departementssekreterare på landsbygds- och infrastrukturdepartementet bad Försvarsmakten om ett nytt utlåtande. 

Försvaret har nu svarat regeringen att man fortfarande ser en risk för framtida flygtillstånd om nya bostäder byggs på fel sida bullergränsen. Kommunen har fått till 31 augusti på sig att ännu en gång ge sin syn på saken innan ärendet avgörs.

Två saker gör frågan extra komplicerad. Dels finns det olika sätt att mäta buller – som maxvärden och som medelvärden. Dels finns det olika regelverk att förhålla sig till.

2015 kom trafikbullerförordningen som jämkade samman miljöbalkens krav med plan- och bygglagens. Den förordningen gjorde det möjligt att bygga bostäder närmare Saabs civila flygplats, men förordningen gäller inte militära verksamheter som den på Malmen.

Malmens nuvarande tillstånd från 2004 beviljades enligt miljöbalkens hårdare regler. Försvarsmakten pekar på att det försämrade omvärldsläget och medlemskapet i Nato kan komma att medföra utökningar i verksamheten på Malmen. Försvaret befarar att det kan bli svårare att få ett nytt miljöstånd ju fler bostäder som byggs.

Kommunen pekar å sin sida på att det redan finns många befintliga bostäder i området och att de 200 studentbostäderna i Ryd inte innebär att staden växer närmare Malmen. Kommunen argumenterar också för att det är orimligt med striktare bullerkrav vid en militär flygplats än vid en civil. Toleransen för buller bör snarare vara större när det handlar om en militär verksamhet, menar man.

undefined
Stefan Erikson (M), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor, anser att kommunens och försvarets intressen går att förena.

Kommunalrådet Stefan Erikson (M) tycker att frågan har tagit alldeles för lång tid att avgöra.

– Det är dags att regeringen landar ner i ett avgörande. Försvarets och kommunens intressen bör och kan förenas och det bör ske i god dialog mellan parterna. Med tanke på att vi nu är medlemmar i Nato är det av stor vikt att vi både kan stärka Försvarsmaktens verksamhet i Linköping och samtidigt inse att detta också förutsätter att kommunen kan möjliggöra utveckling i olika stadsdelar, kommenterar han.

undefined
Kan nya bostäder i Ryd hota flygverksamheten på Malmen? Det befarar Försvarsmakten som vill stoppa en detaljplan för 200 bostäder. Nu ska regeringen avgöra frågan.
Malmens flygplats

Malmen är Sveriges äldsta flygplats. Det första flygplanet landade här 1911 och 1913 blev Malmen bas för det nybildade Arméflyget.

Idag är Malmen bland annat bas för helikopterflottiljen och för utprovning av flygplan. Flygplatsområdet omfattar 455 hektar.

Karta: Ryd
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!