I december 2019 klubbade kommunfullmäktige en detaljplan som går ut på att 200 studentbostäder ska byggas på en parkeringsplats i nordvästra Ryd.
Beslutet fattades delvis för att det behövs fler studentbostäder i Linköping och för att Ryd anses vara en bra plats att bygga sådana på. Men det var också ett sätt för Linköpingspolitikerna att testa gränserna för hur nära Malmens flygplats det går att bygga.
Den tilltänkta tomten i Ryd ligger nämligen i Malmens så kallade påverkansområde för buller. Försvarsmakten vill inte släppa igenom några nya bostäder där av rädsla för att det kan påverka framtida tillstånd för att bedriva flygverksamhet på Malmen.
Området där försvaret vill stoppa nya bostäder inbegriper inte bara huvudparten av Malmslätt, utan bland annat också de västra delarna av Skäggetorp, Ryd och Mjärdevi. Det området är orimligt stort, anser kommunen.
En månad efter beslutet i fullmäktige upphävdes detaljplanen av länsstyrelsen. Malmens flygplats är av riksintresse för totalförsvaret och länsstyrelsen ansåg att "det i vart fall inte kan uteslutas att detaljplanen kan komma att försvåra flygplatsens framtida utnyttjande."
Kommunen överklagade länsstyrelsens beslut till regeringen. Boverket fick ge sin syn på saken – myndigheten gick på kommunens linje – men sedan har ärendet blivit liggande på regeringens bord i fyra år utan att något har hänt. Tills häromveckan då en departementssekreterare på landsbygds- och infrastrukturdepartementet bad Försvarsmakten om ett nytt utlåtande.
Försvaret har nu svarat regeringen att man fortfarande ser en risk för framtida flygtillstånd om nya bostäder byggs på fel sida bullergränsen. Kommunen har fått till 31 augusti på sig att ännu en gång ge sin syn på saken innan ärendet avgörs.
Två saker gör frågan extra komplicerad. Dels finns det olika sätt att mäta buller – som maxvärden och som medelvärden. Dels finns det olika regelverk att förhålla sig till.
2015 kom trafikbullerförordningen som jämkade samman miljöbalkens krav med plan- och bygglagens. Den förordningen gjorde det möjligt att bygga bostäder närmare Saabs civila flygplats, men förordningen gäller inte militära verksamheter som den på Malmen.
Malmens nuvarande tillstånd från 2004 beviljades enligt miljöbalkens hårdare regler. Försvarsmakten pekar på att det försämrade omvärldsläget och medlemskapet i Nato kan komma att medföra utökningar i verksamheten på Malmen. Försvaret befarar att det kan bli svårare att få ett nytt miljöstånd ju fler bostäder som byggs.
Kommunen pekar å sin sida på att det redan finns många befintliga bostäder i området och att de 200 studentbostäderna i Ryd inte innebär att staden växer närmare Malmen. Kommunen argumenterar också för att det är orimligt med striktare bullerkrav vid en militär flygplats än vid en civil. Toleransen för buller bör snarare vara större när det handlar om en militär verksamhet, menar man.
Kommunalrådet Stefan Erikson (M) tycker att frågan har tagit alldeles för lång tid att avgöra.
– Det är dags att regeringen landar ner i ett avgörande. Försvarets och kommunens intressen bör och kan förenas och det bör ske i god dialog mellan parterna. Med tanke på att vi nu är medlemmar i Nato är det av stor vikt att vi både kan stärka Försvarsmaktens verksamhet i Linköping och samtidigt inse att detta också förutsätter att kommunen kan möjliggöra utveckling i olika stadsdelar, kommenterar han.