Första spadtaget för flygklustret

Klart väder och god sikt var det inte när spadtaget för första byggnaden i nya flygklustret i Linköping, Cavok, togs på tisdagen. Helt färdigt väntas det rymma 20 000 arbetsplatser.

Guillame Mercier på Crea Dynamics ser fram emot att bli första hyreesgäst på nya arenan för utveckling av avancerade material vid flygplatsen i Linköping.

Guillame Mercier på Crea Dynamics ser fram emot att bli första hyreesgäst på nya arenan för utveckling av avancerade material vid flygplatsen i Linköping.

Foto: Ulrik Svedin

Linköping2019-02-05 20:00

Bygget för 140 miljoner kronor ska rymma en arena för utveckling av avancerade material (Innovative materials arena, Ima). Det är första delen av flygklustret Cavok district. Ima beräknas stå färdigt med sina 5 000 kvadratmeter om cirka 18 månader.

Idén att bygga upp ett flygkluster har funnits sedan Alliansstyret 2006–2014. Sankt kors bygger nu upp en första arena, men nästan utan hyresgäster.

– Det är så vi jobbar. Det var väl ingen som trodde att Vreta kluster eller Science park Mjärdevi skulle vara så stora arbetsplatser som de är i dag. Vi räknar med att flygklustret, Cavok, ska ha 20 000 arbetsplatser inom tio–tjugo år, säger Sankt kors-vd:n Johan Kristiansson.

Ett 15-tal företag är redan medlemmar i materialklustret och kommer att kunna mötas på arenan vid flygplatsen:

– Det finns många företag i regionen som arbetar med att utveckla nya material. Saab, Siemens och Gränges är bara några av dem. Därtill kommer universitetet och flera mindre företag.

Första hyresgästen är Creo dynamics, en avknoppning från Saab med 23 anställda som i dag ligger i Ebbepark.

– För oss är det här ett stort lyft, säger Guillame Mercier på Creo dynamics. Vi kommer att få anpassade lokaler att arbeta i och kan på ett mycket mera självklart sätt vara nära andra företag i samma bransch. Linköping ligger bra till både geografiskt och kompetensmässigt.

Det rådde dis och dimma och nollgradigt för dagen. I stället hölls ceremonin inomhus, vid ett material-seminarium i Tornet i Tornby. Spadtaget gjordes med 3D-utskrivna tårtspadar.

På plats fanns representanter för flera storföretag i regionen och inte minst Saab:

Hur ser ni på satsningen?

– Den är jätteviktig. På Saab Aeronautics har vi en grupp på cirka 25 personer som arbetar med materialutveckling. Vi flyttar ut en liten del av den personalen till Innovation material arena, för oss är det förstås bra att det ligger så nära Saab, säger Lisa Åbom, chief technology officer på Saab Aeronautics i Linköping.

Varför behöver ni ta del av den här arenan?

– Traditionellt har den militära världen drivit utveckling. Det har sedan spunnit över till den civila världen. Just nu händer väldigt mycket kring materialforskning på civila sidan. Vi måste vara mer öppna för vad som händer i världen omkring oss. Det är jättespännande att få vara en del av det här engagemanget från företagen som finns i regionen, säger Lisa Åbom.

Cavok district

Förkortningen Cavok uttalas "kav okej" och är flygspråk för "Ceiling and visibility OK" eller ”klart väder, god sikt”.

Cavok District kommer att ha sin spets inom de regionala styrkeområdena avancerade material samt flyg och rymd.

Flygklustret omfattar cirka 500 000 kvadratmeter, området strax norr om flygplatsen, vid Köpetorpsgatan nära järnvägen, som i dag hyser några hangarbyggnader, åkrar och en lantgård på kommunägd mark. Linköpings kommun planerade för en företagspark i området redan under det borgerliga Alliansstyret (2006–2014).

Den beslutade flytten av landningsbanan och Ostlänkens framfart bedöms inte påverka planerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!