Det är Skolverket som har tagit initiativ och fattat beslut om att artificiell intelligens, AI, ska vara ett ämne i gymnasieskolan och på komvux på gymnasial nivå. Från och med läsåret 24/25.
LBS (förkortning av skolans tidigare namn Ljud- och bildskolan) kreativa gymnasiet i centrala Linköping har fått klartecken från Skolverket att införa ämnet i sin utbildning hösten 24. Ett 20-tal elever som har antagits på skolans teknikprogram årskurs 1 kommer att kunna läsa AI-inriktning i årskurs 2 och 3.
– Vi är först i Linköping med att införa det nya ämnet och det känns bra. Under de två senaste åren har det hänt så mycket inom AI och det är bra att Skolverket har sett det och agerat, säger en glad Martin Swartling, lärare i programmering, när vi möter honom och hans teknikelever som läser spel- och webbutveckling på skolan.
Ämnet kommer främst att fokusera på AI-utvecklingen ur ett samhällsperspektiv och vilka konsekvenser det kan ha för det dagliga livet. Men det kommer också att ge eleverna möjlighet att lära sig att använda AI för problemlösning.
– Eleverna kommer inte att bygga AI, de kommer att lära sig hantera AI och att dra nytta av det. När en elev väljer att utveckla en app med hjälp av AI då ska man kunna använda den färdiga produkten som hjälpmedel. Eleverna ska lära sig något som få människor kan och därför kommer vi också att läsa om etik, moral och ansvar, säger Martin Swartlig som kommer att undervisa i AI.
För honom är det viktigt att hålla sig ajour med allt nytt som händer inom ämnet.
– Det händer mycket hela tiden och det gäller att fortbilda sig kontinuerligt för att ligga rätt i tiden.
Vad kommer eleverna att kunna göra med den nya utbildningen?
– Det är svårt att säga det nu. Vår gymnasieskola är högskoleförberedande och AI är ett viktigt inslag i ingenjörsutbildningar. Men kunskaper om AI är viktiga för alla elever. Ämnet kommer att hjälpa eleverna att navigera i en alltmer digitaliserad tillvaro och att förbereda sig för fortsatta studier och yrkesliv. Många av våra elever fortsätter att utbilda sig till programmerare eller utvecklare. Det är bristyrken som många företag söker, säger Martin Swartling.
Än så länge är det gymnasieskolor med teknikprogrammet och naturvetenskapsprogrammet som kan införa AI hösten 24. Från hösten 2025 kommer fler gymnasieprogram att ha ämnet i sin programfördjupning.