Det är kommunens samhällsbyggnadsnämnd som på onsdag, i ett första steg, ska besluta om en höjning av det som kallas egenavgift för färdtjänsten.
Skälet till en höjning anges bland annat vara ökade bränslepriser. För kommunen skulle en höjning från regionens sida motsvara en utgiftsökning med 1,7 miljoner kronor. För att det här ska gå ihop anser Linköpings kommun att egenavgiften för färdtjänsten måste höjas med 17 kronor, för både långa och korta resor.
I reda pengar kanske det här inte ser ut som en stor ökning. Men för de kortare resorna – som är den typ av resor man oftast gör, eftersom de görs inom kommunen – blir ökningen 65 procent. Samma resa som på nyårsafton kostar 26 kronor, kommer på nyårsdagen att kosta 43 kronor.
För de lite längre resorna, över 25 kilometer, motsvarar ökningen – från 52 till 69 kronor – 33 procent. I samma veva ser det även ut som att sjukresorna kommer att öka i pris från 80 kronor till 120, vilket är en 50-procentig ökning.
– Det här drabbar en redan utsatt grupp, som har en svag ekonomi. Det handlar om en hög höjning, säger Ann-Christine Petersén, ordförande i Funktionsrätt, ett paraplyorgan för organisationer inom funktionsrättsrörelsen.
Hon pekar på att det fortfarande är många med funktionshinder som inte riktigt kommit ut igen efter isoleringen under pandemin. Hon är orolig för att den psykiska ohälsan kommer att öka i många grupper om hindren att ta sig ut blir ännu större.
– Många kommer inte att ha råd att åka på de aktiviteter de vill, och behöver, vara med på, säger hon.
I Östergötland är det Östgötatrafiken som ansvarar för all färdtjänst i samtliga östgötska kommuner bortsett från Finspång och Ydre. Enligt ett beslut i regionstyrelsen i september framgår att höjningen är en av åtgärderna för att få budgeten för färdtjänsten i balans.
Vid regionsstyrelsemötet i september yrkade Vänsterpartiets Jessica Eek, avslag på förslaget. Utan framgång.
– Färdtjänstavgiften slår hårt mot en grupp där väldigt många står utanför den regionala arbetsmarknaden och det innebär att det blir en oproportionerligt hög egenavgift för alla de som har den största nyttan av att kunna nyttja den här särskilda kollektivtrafiken, säger hon.
Färdtjänsttaxan ändrades senast 2021.
Slutligt beslut om färdtjänsttaxan i Linköping kommer att tas av fullmäktige.