Gratis bussresor på sommarlovet var ett förslag som Vänsterpartiet drev igenom i budgetförhandlingarna med regeringen. De kommuner som låter eleverna åka gratis på sommarlovet kan finansiera det med ett bidrag från staten.
Det är upp till varje region att besluta om friresorna, men i Östergötland blir de verklighet.
– Det finns lite praktiska frågor att lösa. Till exempel ser det lite olika ut i kommunerna i dag – en del elever har redan fria bussresor på terminerna och en del har det hela året. Men att vi ska genomföra det här finns det inga tvivel om, säger Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken.
Det är inte alla barn och unga som får åka gratis i sommar. Statsbidraget gäller för elever som slutat sexan upp till dem som just gått ut tvåan på gymnasiet.
En annan grupp som brukar förekomma i diskussioner om fria bussresor är pensionärer. I över 40 svenska kommuner åker pensionärer gratis, antingen hela dygnet eller under lågtrafik.
I Linköping går det just nu att rösta på ett Linköpingsförslag, inlämnat av Bo-Inge Holmberg, om fria pensionärsresor. För att kommunen ska behandla ett sådant förslag krävs minst 100 röster, och det har Holmbergs förslag passerat med råge.
Kommunalrådet Elias Aguirre (S) förstår kravet.
– Det är en fråga som ofta kommer upp när vi träffar pensionärsgrupper. Nu när vi fått in ett Linköpingsförslag får vi titta närmare på frågan och se vad det skulle kosta. Men det rör sig om en stor satsning, så det kan nog vara svårt att hitta pengarna. Att vi kan lösa det för skolungdomar beror ju på att staten går in.
Göran Gunnarsson (C), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden, ser det som uteslutet att låta alla länets pensionärer åka gratis.
– Det skulle bli alldeles för dyrt. Jag tror inte särskilt mycket på gratisresor – det ger sällan så mycket fler resenärer som man skulle kunna tro. Men om Linköpings kommun skulle se det som angeläget för sina invånare får de göra ett tilläggsköp av Östgötatrafiken.
Eva Jylltorp påpekar att gratisresor går emot ett av Östgötatrafikens tre uppsatta mål. Förutom att ha nöjda kunder och ta marknadsandelar från bilismen finns det beslut på att försöka minska den skattefinansierade delen från 60 till 50 procent.
– Barn och pensionärer har redan drygt 30 procents rabatt på biljetterna. Alla ytterligare rabatter gör det svårare att nå vårt mål om minskad skattefinansiering.