Försämrat läge för Göta kanals vattennivåer

Redan i somras uppmärksammades Göta kanals låga vattennivåer. Sedan dess har det blivit sämre, och nu vill man ändra den vattendom som styr.

Båtarna Diana, Juno och Wilhelm Tham hindras av låga vattennivåer i Göta kanal.

Båtarna Diana, Juno och Wilhelm Tham hindras av låga vattennivåer i Göta kanal.

Foto: Johnny Gustavsson

Linköping2017-08-28 22:24

Sedan i mitten av juli kommer inte de djupa kanalbåtarna längre än till Berg.

– Det är ett jätteproblem, det blir ett obehag för oss och gäster som sett fram emot att åka hela vägen, säger Peter Henricsson, affärsområdeschef på rederiet Strömma som har hand om kanalbåtarna.

Det har blivit successivt lägre vattennivåer i kanalen sedan i våras, och orsaken är vädret.

– Det har varit dåliga vintrar med lite snö. Annars brukar vårfloden komma och fylla upp när snön smälter, men det har den inte gjort de två senaste åren. Lite nederbörd i sommar har gjort det ännu värre, säger Roger Altsäter, vd för Göta kanalbolag.

En lösning på problemet är att ändra den vattendom från 1958 som reglerar hur mycket vatten som tas från sjön Roxen.

– Vi gör vad vi kan för att få igång en diskussion om vattennivåerna. Vi vill att man ska se över vattendomen så att båttrafiken kan gå, säger Peter Henricsson.

Även Roger Altsäter tycker att vattendomen bör ändras. 13 september ska kanalbolaget och Tekniska verken, som ansvarar för domen, ha ett möte och diskutera saken.

– Vi ska titta på förutsättningarna för att ändra på vattendomen. Men det är ett långt och omfattande arbete, säger Ola Palmquist, affärsenhetschef för vattenkraft vid Tekniska verken.

Enligt Ola Palmquist finns det en risk för att förändringen innebär en stor juridisk process.

– Den här vattendomen är extra krånglig för att den täcker in ett stort område och flera sjöar. Alla fastighetsägare med tomt mot sjöarna har något att säga till om, de blir en del av processen, säger Ola Palmquist.

Vattendomen innefattar bland annat Vättern. Enligt Ola Palmquist vore det bästa att hitta ett sätt att lösa problemet utan att blanda in Vättern och de boende runt sjön.

– Innan vi har haft mötet med kanalbolaget är det svårt att uttala sig mer än generellt. Men absolut finns det anledning att titta på möjligheterna. Jag förstår problemet, säger han.

Om vattennivåerna i Göta kanal är fortsatt låga hotas båttrafiken, om än bara de större båtarna och inte små privata båtar.

– Finns det inte tillräckligt med vatten så kan vi inte köra i kanalen, det vore oerhört tråkigt, säger Peter Henricsson.

Men än är hoppet inte ute för kanalen.

– Vi får hoppas på nederbörd i vinter och vår. Det är upp till moder natur, säger Roger Altsäter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!