Försäkringsbolaget: A-traktorer går under radarn

Fler unga människor skadas allvarligt när de åker A-traktor. Bolaget Länsförsäkringar, som ser personskadorna öka, har kontaktat Transportstyrelsen för att nuvarande A-traktorregler behöver förändras.

"Det är viktigt att ta hänsyn till i vilken utsträckning och ålder personer som kör i trafiken har trafikmognad och konsekvenstänkande" säger Helena Hellstén, skadeförebyggare hos Länsförsäkringar.

"Det är viktigt att ta hänsyn till i vilken utsträckning och ålder personer som kör i trafiken har trafikmognad och konsekvenstänkande" säger Helena Hellstén, skadeförebyggare hos Länsförsäkringar.

Foto: Jenny Eriksen

Linköping2021-08-15 19:00

På ett och ett halvt år har Länsförsäkringar sett en ökning på 15 procent av kunder som vill försäkra A-traktorer. Helena Hellstén som arbetar som skadeförebyggare vid Länsförsäkringar har kontaktat Transportstyrelsen för att diskutera åtgärder mot skador med fordonen.

– Vi har en nollvision för trafiken i Sverige, därför tycker jag att det är viktigt att inte A-traktorerna kan gå under radarn, utan att lagar och regler bidrar till att även de körs säkert och tryggt, säger Helena Hellstén.

Fordonen har blivit dyrare och mer värdefulla eftersom reglerna numera gör det lätt att bygga om i princip vilken personbil som helst till A-traktor. Så när A-traktorer skadas i olyckor är det dyrare fordon som ska ersättas vilket betyder större kostnader för försäkringsbolaget och i förlängningen för försäkringsbolagets kunder, eftersom försäkringstagarna är ett kollektiv.

Men det största problemet är inte detta, utan att personskadorna har ökat, beskriver Helena Hellstén.

undefined
Helena Hellstén

Ett exempel nyligen från Östergötland är en olycka i Finspång 22 maj, där en kille i 20-årsåldern flög av en A-traktors flak och måste föras till sjukhus för intensivvård (en olycka som dock inte hanteras av Länsförsäkringar).

Även om dödsolyckor med A-traktorer inte ökar så skadas allt fler A-traktorförare och passagerare och vissa drabbas av allvarliga men för livet, enligt Länsförsäkringar. Helena Hellsten är kritisk till att 15-åringar som kört upp för ett AM-körkort, som avser moped och bara kräver körtimmar på moped, sedan kan sätta sig bakom ratten på en ombyggd tung Volvo V70 eller ännu större bil och ge sig ut i trafiken.

– För en trygg och säker trafikmiljö så hoppas jag att ändringar görs väldigt snart. Det är viktigt att ta hänsyn till i vilken utsträckning och ålder personer som kör i trafiken har trafikmognad och konsekvenstänkande, säger Helena Hellstén.

Hon tycker också att bälteskrav ska gälla i en A-traktor och instämmer med vad poliser och föräldrar sagt till oss i tidigare reportage: Reglerna för A-traktorer behöver uppdateras.

– Förr var det lantbrukarbarn som körde traktorer ute på åkrarna, då passade de här reglerna. Nu har det här exploderat och ungdomar kör ute i trafiken, och en del A-traktorer är tyvärr manipulerade och går fortare än 30 kilometer i timmen, säger Helena Hellstén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!