– Jag kände mig färdig. Det var dags att göra någonting annat.
Mikael Huljebrant och kollegan Daniel Drott har slagit sig ner i ett rum i Goodys tillfälliga lokaler i Tornby. Bakom deras ryggar sitter två grafiker djupt försjunkna i sitt arbete. På andra sidan glasfönstret packas godis ute i lagret.
– De sista åren på Karamello kände jag inte att det jag brann för blev så prioriterat, säger Mikael Huljebrant som i april lämnade sin roll som vd på företaget som han var med och startade för 30 år sedan.
Skissandet på det nya företaget Goody tog fart några månader senare tillsammans med varumärkesbyrån Grebban och förra Karamellokollegan Lina Holgersson.
– Vi ville göra något nytt och komplettera branschen för företagsgodis, som varit relativt konservativ. När jag slutade på Karamello var det flera andra som också hade valt att lämna och jag försökte få ihop ett lag med några tidigare kollegor och en del nya personer.
Utifrån kan det se ut som en liten kupp mot Karamello?
– Nej, absolut inte. Det kan det kanske se ut som, men nej.
Du kunde inte utveckla Karamello så som du ville från din position som vd?
– Även som vd var det svårt att få igenom mina visioner och då kände jag att det var bättre att kliva åt sidan. Efter 30 år kände jag att det var dags att göra något annat.
Reklamgodis är godis som företag köper in för att använda vid exempelvis mässor, som personalpresenter eller gåvor till kunder. Goody köper in godiset från grossist och producenter och packar det i förpackningar med företagens loggor på.
– Nästan alla lite större företag använder någon form av reklamgodis, säger Daniel Drott.
För att hålla godislagret fyllt lägger företaget en ny order i veckan. Varje vecka passerar flera ton godis genom lagerlokalen.
– Allt går väldigt snabbt. Och vi kan vara väldigt snabbfotade. Om vi skulle få en order på hundra julkorgar i dag så skulle kunden kunna ha den redan samma dag, eller senast imorgon.
Vid en snabb googling på "Reklamgodis + företag + Linköping" får man upp tio andra träffar innan man hittar till Goodys hemsida.
– Det är ju rätt bra ändå eftersom vi bara har varit "live" sedan i mitten av oktober. Som nytt företag tar det tid att bli synliga på Google.
Är Linköping stort nog för två reklamgodisföretag?
– Som marknad är väl bara Linköping inte det. Men vi har bara vår fysiska lokal här, vår marknad är hela Norden. Karamello är mycket mer lokala och väldigt starka här i Linköping. I jämförelse kommer vi att vara ganska anonyma just här.
Så det är inte Goody som ska flytta in i Karamellos gamla butik på Ågatan?
– Nej, absolut inte, säger han och skrattar.
Men vad säger då Henrik Hovlind på Karamello?
– Utifrån kan det kanske se dramatiskt ut. Men det är det inte, de får köra sitt race. Vi ser inga problem med att de startar upp sitt.
– Vi startade bolaget när vi var ganska unga och har drivit det så länge. Vi kom till en punkt där vi ville utveckla det åt olika håll. Det är snarare så att folk i vår närhet tycker att det är konstigt att vi har drivit vårt bolag så länge som vi har gjort. Det är kanske ännu konstigare att det fungerade så länge än att vi delar på oss nu.
Det känns som en skilsmässa som båda har gått vinnande ur?
– Ja, det tror jag. Jo, så är det till hundra procent.