Det säger Björn Lorenzoni, ombud för fackförbundet Sveriges Lärare på Folkungaskolan.
– Vi från Sveriges lärare avstår att ta ställning till arbetsgivarens förslag. Våra medlemmar på Folkungaskolans högstadium är splittrade till förslaget. Ombuden har på olika sätt fått till sig mycket synpunkter från många medlemmar. Det framförs argument både för och emot förslaget, ur flera olika perspektiv, säger Björn Lorenzoni.
Förslaget har väckt mycket uppmärksamhet i hela Linköping. Det innebär att högstadiets musik-, dans- och konstprofilklasser på Folkungaskolan ska kunna fortsätta ha sina profilämnen tillsammans, men att dessa fyra profilklasser ska blandas med vanliga klasser när det gäller undervisning i övriga ämnen. Bakom förslaget står skolans ledning, men många berörda föräldrar och ungdomar har protesterat emot förslaget. Även Linköpings politiska ledning har tagit tydlig ställning i frågan.
Enligt Björn Lorenzoni framträder det ingen tydlig bild i de inkomna synpunkterna av hur medlemsgruppen på skolan förhåller sig till förslaget. Därför valde Sveriges Lärare att i förhandlingen inte ha en bestämd åsikt i frågan.
Det betyder att vissa medlemmar är för arbetsgivarens förslag och vissa emot?
– Ja.
Ni har också haft ett fackligt möte på skolan. Hur gick det?
– På det korta medlemsmötet ombads medlemmarna på högstadiet att ta ställning till arbetsgivarens förslag, per handuppräckning, för att ombuden skulle få en bild av hur Sveriges Lärare tänker som grupp. Det är en lokal facklig fråga som berör högstadiet och det är den medlemsgruppens åsikter som vi ville ha. Efter mötet reagerade enskilda medlemmar som hade upplevt det som olustigt att uttrycka sin åsikt i frågan inför kollegor.
Enligt Björn Lorenzoni uppfattade en del medlemmar informationen om det fackliga mötet som otydligt – när det gällde vad mötet syftade till och vilka som förväntades delta. Därför bad ombuden medlemmarna att var för sig mejla in och motivera sina synpunkter, vilket många har gjort.
– Flera medlemmar har också levererat spontana synpunkter; i korridor, på personalrum eller liknande. Och det blev ingen tydlig bild. Det skulle bli fel av oss att välja att säga ja eller nej till förslaget. Därför valde vi att avstå från ställningstagande.
Men det är dock tydligt att behovet av en väl genomarbetad riskbedömning och en tydlig handlingsplan krävs. Där arbetsgivaren visar att man tar medlemmars oro och farhågor på allvar, anser Lorenzoni.
När vi söker skolledningen för en kommentar om de fackliga förhandlingarna, och när ett slutgiltigt beslut om förändringen kan komma att fattas, återkommer enhetschefen Christer Helmersson via mejl.
– Barnkonsekvensanalysen är ännu inte slutförd och den behöver finnas som en del av underlaget för beslutet om förändrad organisation. Jag är ledsen, men du får ge dig till tåls några dagar till, skriver han.
Förhandling enligt MBL (medbestämmandelagen) paragraf 11 är en så kallad medbestämmandeförhandling (beslutsförhandling). Då ges fackförbund tillfälle att lämna synpunkter på arbetsgivarens förslag, men arbetsgivaren har beslutsrätt. Om parterna inte når en överenskommelse i beslutsförhandling är det i princip fritt fram för arbetsgivaren att fatta beslut.