– Hela pandemin är förstås jättetråkig men jag kände direkt att det här måste bli positivt. Jag hade själv planerat att vara ute hos kunder under april men märkte snabbt att det inte gick. Då insåg jag att vår teknik uppenbart skulle vara bra för våra kunder och att det skulle finnas möjligheter för oss, säger Jörgen Remmelg.
Anledningen till att XMRealitys produkt har gått så bra under pandemin är att den fungerar som ett hjälpmedel för kommunikation på distans. Enkelt beskrivet kan man likna den vid ett avancerat videosamtal där någon som behöver hjälp kan få instruktioner av någon som ser det fysiska problemet på sin skärm.
– Man kan ha hjärnan på ett ställe och händer och fötter någon annanstans, lite extremt beskrivet. Man kan använda den bästa kompetensen som finns för att lösa ett problem, varhelst på jorden den finns, säger Jörgen Remmelg.
Många företag runt om i världen har fått ställa om till digitala lösningar när resandet minskat kraftigt under pandemin. Förändringen märktes snabbt på huvudkontoret i Linköping där en skärm visar mängden samtal som rings med tekniken.
– När vi jämförde trafiken i maj jämfört med mars hade den ökat med 1 000 procent.
Nyligen skrev XMReality avtal med de lokala storföretagen Saab och Tekniska verken.
– På Tekniska verken används produkten till en början av deras mättekniker som vid en installation kan prata med en ingenjör på kontoret exempelvis.
Företaget har kunder över hela världen och tekniken har exempelvis använts vid det Schweiziska livsmedelsföretaget Nestlés byggande av en dryckesfabrik i Thailand.
– Då behövde de inte åka dit från Schweiz en enda gång. De kunde guida byggandet på distans.
I England har tekniken också använts av hyresgäster som behövt hjälp i sina lägenheter.
När företaget grundades 2007 tillverkade man en snarlik produkt, men till ett mer nischat användningsområde: att desarmera minor.
– Man ville kunna skicka fram en gubbe medan resten av gänget satt bakom ett plåtskåp en bit bort.
Totalt har företaget 30 anställda men söker efter förstärkning till vad man tror ska bli en ljus framtid.
– Vi frågade våra kunder om de trodde att användandet av tekniken skulle bli permanent eller bara temporärt. 70 procent av de 20 största kunderna trodde att beteendet kommer att bli permanent. Många inser att problem som tidigare krävt fysiska resor kan lösas på distans.