Företaget skänker 762 000 kronor

Grävmaskinsföretaget Maskinia i Linköping ropade in en maskin på en stor mässa i Paris, där pengarna gick till välgörenhet. Nu skänker de 762 000 kronor till cancerforskning.

Marknadschefen Daniel Gustavsson rattar grävmaskinen, en Doosan Black edition, som är ensam i världen i sitt slag.

Marknadschefen Daniel Gustavsson rattar grävmaskinen, en Doosan Black edition, som är ensam i världen i sitt slag.

Foto: Johnny Gustavsson

Linköping2018-06-25 11:30

Maskinia i Hackefors i Linköping är svensk generalagent för flera kända grävmaskinsmärken. Företaget har kontor och förgreningar över hela landet med ett 50-tal anställda. I våras var de på en stor mässa i Paris där Doosan firade 400 000 tillverkade maskiner, med att gå ifrån sin orange signalfärg till att måla en maskin helt i svart – och auktionera ut den med förutsättningen att pengarna gick till välgörenhet.

– Och vi ropade hem den! Sedan har vi utrustat den för svenska förhållanden med hjälp av olika leverantörer. Därefter auktionerade vi ut den på Svenska maskinmässan på Solvalla i maj, berättar Daniel Gustavsson, marknadschef på Maskinia.

Tillsammans med leverantörerna hade Maskinia redan före auktionen samlat in 500 000 kronor. Det blev ett riktigt riv på budgivningen och den totala summan som skänks till välgörenhet blev 762 000 kronor. De tre organisationerna som delar på pengarna är Bröstcancerförbundet, Prostatacancerförbundet samt Barncancerfonden.

– Det är helt fantastiskt. Vi ville att pengarna skulle gå till både kvinnor och män och barn. Därför har vi fördelat dem på det viset.

Att företag arbetar allt mer med välgörenhet är en trend, inte minst då det har visat sig stärka varumärket, och personalens känsla för företaget.

Vad blir ert nästa engagemang?

– Det återstår att se. Nu har vi fått blodad tand och jag hoppas att vi kan inspirera andra, säger Daniel Gustavsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!