När Jonas Nilsson tog över vd-posten på Linköpingsföretaget Swegan för ett och ett halvt år sedan hade han tre uppgifter. Han skulle flytta företagets fokus från forskningen till det kommersiella, göra bolaget investeringsbart – och ta in 100 miljoner kronor. För två dagar sedan bockade han av den sista punkten.
– Det känns väldigt kul att allt gått i lås.
För de flesta Linköpingsbor är kanske Swegan ännu ett okänt namn, men på den egna marknaden har de vuxit sig allt större sedan 2014, då bolaget startade som en avknoppning från ett forskningsprojekt på Liu. Företaget tillverkar galliumnitrid – ett slags material som används för halvledare. För att förstå de tekniska detaljerna kan en civilingenjörsutbildning vara på sin plats, men Jonas Nilsson förklarar för Correns reporter – som inte har just den utbildningen i bagaget – att Swegans främsta konkurrensfördel är att man här har en patenterad process som gör lagret av galliumnitrid mycket tunt när den placeras på en platta av kiselkarbid. Det gör prestandan bättre och det blir dessutom billigare att tillverka.
– Vi levererar till kunder över hela världen. Man kan säga att vi är första delen av en kedja där slutresultatet är halvledare som kan användas i bland annat radiobasstationer, satellittelefoner och radar.
Företaget har i dag drygt 20 anställda och har siktet inställt på ett tydligt mål: bli den dominerande spelaren på marknaden. Riktigt där är man inte riktigt än – men i förra veckan tog bolaget ett rejält kliv framåt när det stod klart att man tagit in 100 miljoner kronor, pengar som ska användas till att bygga en halvledarfabrik i lokalerna vid Mjärdevi i Linköping. Fabriken, som ska stå klar om ett år, kommer att innebära att tillverkningskapaciteten höjs rejält.
– Det har varit en ganska lång process att få in de här pengarna. I slutändan blev det både svenska och utländska investerare som gick in i det här, säger Jonas Nilsson och fortsätter:
– Med en ny fabrik kommer vi att kunna tillverka ungefär 1 000 sådana här plattor med galliumnitrid varje månad. Det är en rejäl ökning jämfört med vad vi kan producera i dag då vi bara har en maskin som står i universitetets lokaler.
Swegan har enligt Jonas Nilsson präglats av en kultur där alla anställda i viss mån varit försäljare av produkten, oavsett vilken position eller arbetsuppgift som står på anställningsavtalet. Det har varit nödvändigt för att bolaget skulle kunna växa sig från ett startup-företag till ett scaleup-företag. Tillskottet kommer dock innebära en rejäl ökning av antalet anställda – och kanske en utkristallisering av arbetsfördelningen?
– Vi har ingen exakt siffra men vi räknar med ungefär en fördubbling av antalet anställda när den nya fabriken är klar. Vår tanke är att ha produktionen igång dygnet runt. Vi behöver också senior kompetens. Vi har rekryteringsbehov inom produktion och forskning men också inom marknad, sälj och affärsutveckling.
Vart ser du att företaget är om tio år? Har man expanderat till flera platser i Sverige?
– Kanske inte Sverige men vi kommer finnas på flera platser i världen. När vi går in på lite bredare marknader, som elbilar och kraftaggregat till datorer blir aktörerna allt fler. Då behöver vi säljkontor i både USA och i Asien.