Linda Ljungqvist är chef över kommunens omsorgsförvaltning som upphandlar omsorgstjänster och har tillsynsansvar. Hon känner till klagomålen mot Olivia omsorgs verksamhet, som också finns i kommunens diarium, även om hon säger sig inte ha detaljkunskaper i ärendet.
Anmärkningarna mot Olivia omsorg är flera, och de handlar inte bara om smuts och en vidrig arbetsmiljö på ett boende utan också om att de anställda inte hade rätt kompetens och att företaget skulle ha slutat leverera en del tjänster som de fick betalt för när det stod klart att kommunen inte förlängde kontraktet. Det sista klagomålet kom från socialtjänsten efter att Olivia omsorgs personal tre gånger i rad missade att komma till inbokade möten som berörde en ungdom på boendet. Detta trots att socialtjänsten i förväg påminde om mötena.
Kommunen har rutiner för hur man kontrollerar att verksamheter fungerar som de ska enligt avtalet och för hantering av klagomål och synpunkter. Enligt Linda Ljungqvist skickas anmärkningar i första hand till berörda verksamheter för att svara och förklara. Om det är något allvarligt görs besök. I den skriftliga förklaringen angående de missade mötena stod det att orsaken var den mänskliga faktorn och en del olyckliga omständigheter. Och efter larmet i juni om att HVB-hemmet är en sanitär olägenhet har det öppnats en utredning.
Hur kunde det ha gått så långt? Har ni besökt det här boendet före det sista larmet i juni?– Nej, det har vi inte gjort. Vi kan aldrig besöka alla verksamheter, men vi har besökt andra boenden. Vi ska utreda det här, men nu har vi en ny utförare på plats och den ska se till att övergången av verksamheten går smidigt och bra, säger Linda Ljungqvist.
Enligt henne besökte Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, boendet under våren förra året och hade inga större anmärkningar. Ivo bedömde i sin rapport att personalen har den utbildning och erfarenhet som krävs för att erbjuda en god och säker vistelse på boendet. Ivo har också pratat med sex pojkar på plats varav två kände sig trygga medan fyra inte gjorde det. De ansåg att de inte fick den hjälp de behövde samt blev dåligt bemötta av personalen.