Företagen måste flytta – när jättebygget drar genom området

Flera företag tvingas bort när Ostlänken byggs. Ragn-Sells, KG:s Ägg och Larsson Offsettryck är bland de företag som räknar med att behöva flytta.
Koncernen NTM befarar att det inte längre kommer att gå att trycka Corren i Torvinge.

Pressgrannars tryckeri, och flera andra företag i Torvinge, hotas när Ostlänken ska dras fram.

Pressgrannars tryckeri, och flera andra företag i Torvinge, hotas när Ostlänken ska dras fram.

Foto: Peter Calén

Linköping2025-01-22 05:00

Vi har tidigare berättat att KG:s Ägg är ett av de företag som måste flytta när Ostlänken dras genom Torvinge i Linköping. Vi skrev då också att NTM – mediekoncernen där bland andra Corren ingår – ser ut att behöva riva sin distributionscentral som stod klar så sent som 2022.

Nu berättar Jan Eric Johansson, ekonomichef på NTM, att även det intilliggande tryckeriet är hotat. Där trycks 13 olika dagstidningar samt ett 60-tal vecko-, månads- och gratistidningar.

– Spårlinjen som Trafikverket ritat ut går rakt genom distributionscentralen och alldeles intill tryckeribyggnaden. Ett tryckeri är väldigt vibrationskänsligt. Det finns en risk att tryckeriet blir omöjligt att använda med järnvägstrafik precis inpå knuten, säger han.

undefined
"Ett tryckeri är väldigt vibrationskänsligt. Det finns en risk att tryckeriet blir omöjligt att använda med järnvägstrafik precis inpå knuten", säger Jan-Eric Johansson, ekonomichef på NTM.

Den nästan nya distributionscentralen, som är sammanbyggd med tryckeriet, kostade cirka 100 miljoner att uppföra. Där sorteras brev och paket för att sedan delas ut tillsammans med morgontidningen genom Early Bird – ett samarbete mellan Sveriges mediekoncerner.

Tryckeriet byggdes på 1990-talet, och 2012 byggdes det ut och moderniserades för 250 miljoner kronor. Att bygga ett nytt tryckeri skulle kosta en halv miljard, enligt NTM.

– Vi är lite tagna på sängen av det här. Kommunen verkar inte ha någon ny tomt att erbjuda oss. Och även om vi skulle få tag på en så skulle det ta minst fem år att projektera och få ett nytt tryckeri klart. Så lång tid verkar vi inte ha på oss. Järnvägsplanen väntas bli klar 2028 eller 2029, och då börjar Trafikverket lösa in fastigheter, säger Jan Eric Johansson.

Behövs det ens ett tryckeri 2029, med tanke på att framtiden för papperstidningen verkar oviss?

– Framtiden är alltid svår att sia om. Vi vet inte idag hur det ser ut 2029, vi kan mycket väl ha behov av att trycka tidningar. Det kan gå att hyra in sig i andra tryckerier, men det skulle innebära tidigare pressläggning och sämre tidningar. Det blir också svårt att samordna med paketutdelningen, säger Johansson.

I ett samrådsyttrande till Trafikverket skriver NTM att företaget motsätter sig spårdragningen, men om den blir verklighet vill NTM att Trafikverket löser in hela fastigheten – inklusive tryckeriet, eftersom man befarar att det blir obrukbart.

– Järnväg är en samhällsviktig verksamhet, men det är tidningar också. Vi behöver få tydliga besked om vad som gäller för att kunna planera. Nu har vi fått igång en bra dialog med Trafikverket och kommunen, men ett problem är att de ännu inte kan ge några definitiva tidsangivelser, säger Jan Eric Johansson.

undefined
Spårlinjen går rakt igenom terminalen där paket, brev och tidningar sorteras. Alldeles intill ligger NTM:s tryckeri där bland annat Corren trycks.

Ett stenkast från NTM:s fastighet ligger Ragn-Sells anläggning, som även den ligger i vägen för Ostlänken.

– Vi kommer att behöva flytta. För närvarande är vi i dialog med kommunen om en lösning, så jag har inga fler detaljer att dela just nu, säger Debby Porter Laffitte, pressansvarig på Ragn-Sells.

Lennart Larsson är en av delägarna i Larsson Offsettryck, ett företag med 50-åriga anor. Där är läget lite mer osäkert.

– Spårlinjen går över tomten och hörnet av byggnaden, så det ser ut som att vi kommer att drabbas. Just nu skulle vi mest vilja ha ett besked – som läget är kan vi inte ta några beslut. Att flytta ett tryckeri är inte gratis, vi har maskiner som väger hundra ton. Och vart ska vi flytta? frågar sig Lennart.

undefined
"Som läget är nu går det inte att fatta beslut om någonting", säger Lennart Larsson på Larsson Offsettryck i Torvinge.

Stefan Bobic på Bobic Allsvets räknar inte med att påverkas lika mycket av Ostlänken.

– Det sista budet jag fick var att de genar över yttersta delen av min tomt. Så jag skulle eventuellt behöva lite ersättningsmark – jag har Stångåbuss som hyresgäst och de behöver uppställningsplats för sina bussar. Men allt är ganska vagt fortfarande, säger han.

Osäkerheten delar han med många företagare i Torvinge, längs Kallerstadsleden och i Steninge. Trafikverket och kommunen har inlett dialoger med berörda företagare, men Trafikverket väntas inte komma med sina förslag på markanspråk förrän 2026.

De fastigheter som Trafikverket behöver för Ostlänken ska lösas in till marknadsvärdet plus 25 procent. Denna inlösen sker dock först när järnvägsplanen vunnit laga kraft, enligt tidsplanen 2028 eller 2029.

undefined
"Osäkerheten om framtiden har legat som en våt filt över Torvinge i 20–25 år", säger Stefan Bobic.

Stefan Bobic säger att det i många år varit svårt att utveckla verksamheten i Torvinge.

– Innan Ostlänken var det en trafikled som diskuterades, den som skulle gå förbi flygplatsen och in i Torvinge. Jag har frågat kommunen många gånger om jag kan få köpa mark för att utveckla mina fastigheter, men de släpper inte till något. Osäkerheten om framtiden har legat som en våt filt över Torvinge i 20–25 år.

undefined
Så här tänker sig Trafikverket att Ostlänken ska dras genom Linköping.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!