– Det förs helt andra resonemang nu än för fem år sen. Vi märker av ett ökat intresse, säger beteendevetare Lena Arvidsson.
Ann Rindestål är kundansvarig och pratar hälsostrategier på företag. Hon konstaterar att många är duktiga på den fysiska arbetsmiljön men mer osäkra på den psykosociala. Trots att ansvaret är lika stort för den.
– Förebyggande arbete kan handla om att sätta igång en diskussion. Vad är hälsa? Vad är den enskildes ansvar? Vad är arbetsgivarens ansvar? Det som gör att man trivs på jobbet är ofta att det finns en tydlig organisation och tydliga befogenheter. Och att man har roligt!
– Det handlar mycket om att SE sina medarbetare. Och att våga fråga, påpekar Lena Arvidsson. Att bli sedd är själva nyckeln. Om vi inte blir sedda – då finns vi ju inte.
När ska chefen ta ett samtal med medarbetaren, som hon misstänker inte mår så bra?
– Om en person haft korttidsfrånvaro tre gånger under ett halvår, då tar man ett samtal. Alltid, och avsett vad frånvaron handlar om. Det är en policy som många företag har, och som fungerar bra. Då blir det inte så utpekande för den enskilda heller, förklarar Ann Rindestål.
Hon har också ett annat handfast råd: Små korta möten var sjätte vecka. 15 minuter långa bara, men i enrum och inbokade. Under de korta samtalen ställs i princip två frågor:
Hur mår du just nu? och Hur går det på jobbet?
Här gäller det också för medarbetaren att svara ärligt. För ansvaret för hälsan ligger både hos den enskilda medarbetaren och hos chefen.
Men alla chefer är ju inte bra på det sociala. De kanske inte vågar höra svaren?
– Framför allt kanske de tror att de måste leverera svaren på vad medarbetaren behöver, säger Lena Arvidsson. Men så är det inte. Och vi på Feelgood backar upp chefen när det behövs.
Socialförsäkringsminister Ulf Kristersson (M) har i dagarna ifrågasatt om sjukskrivning från arbetet är det bästa för människor med psykisk ohälsa. Vad säger ni om det?
– Har man en utmattningsdepression så (kursiv) kan man inte (slut kursiv) jobba. Så är det bara, är Lena Arvidsson och Ann Rindestål eniga om. I ett tidigare skede, innan man hamnat där, så kan det gå. Men det kräver förändringar.
– Arbetet får anpassas. Har man jobbat utåtriktat mot kunder kan man syssla med mer interna saker. Gå ner i tid. Plockas bort från projekt med deadlines.
Lena Arvidsson listar exempel på vad som kan krävas för att medarbetaren ska kunna stanna på arbetet. Mycket viktigt är att man följer upp och pratar om hur det går.