Snart rullar Linköpings första ellastbil

När Thomas Malmén nästa vecka rullar iväg med sin nya lastbil skriver han historia. Då åker han i Linköpings allra första lastbil som drivs helt och hållet på el.

”Så här mycket folk har det aldrig varit när vi har hämtat en lastbil”, säger Thomas Malmén (i mitten), till vänster om honom står Mårten Berbres, Filialchef Stena Recycling, till höger Stefan Sandberg, VD på Rejmes Linköping.

”Så här mycket folk har det aldrig varit när vi har hämtat en lastbil”, säger Thomas Malmén (i mitten), till vänster om honom står Mårten Berbres, Filialchef Stena Recycling, till höger Stefan Sandberg, VD på Rejmes Linköping.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2022-04-07 17:49

– Det är en fantastisk bil att köra. Den går väldigt tyst och du hör nästan ingenting. Arbetsmiljömässigt för en förare är det här väldigt positivt, säger Thomas Malmén medan han åker ett varv mellan Rejmes och Linköping arena.

undefined
Thomas Malmén driver ett åkeri med ett tjugotal bilar som kör mest i Östergötland och lite avgränsande län.

Det är han som har köpt in den nya ellastbilen till sitt åkeri T. Malméns åkeri. Med den kommer han att köra gods åt återvinningsföretaget Stena recycling.

Och själva lastbilen har tagits fram av Volvo och sålts på Rejmes.

undefined
”Så här mycket folk har det aldrig varit när vi har hämtat en lastbil”, säger Thomas Malmén (i mitten), till vänster om honom står Mårten Berbres, Filialchef Stena Recycling, till höger Stefan Sandberg, VD på Rejmes Linköping.

– Elbilar finns det gott om, men det här är den första tunga lastbilen som drivs av el i Linköping, säger Stefan Sandberg, VD på Tage Rejmes Lastvagnar.

Lastbilen kan köra upp till 20 mil innan den behöver laddas – en laddning som tar åtta timmar för att komma upp i fullt.

– Man kör den på dagen och sen laddar man på natten. Linköping är väldigt bra lämpat, det är korta sträckor att åka mellan industriområdena som ligger nära.

undefined
Ellastbilen väger cirka 17 ton och kostar ungefär fyra miljoner kronor. En vanlig lastbil brukar kosta runt 1.3 miljoner kronor.

Fördelarna med en ellastbil är tydliga. Den släpper inte ut några avgaser och den är helt tyst. Men det finns förstås nackdelar också. Den kan inte åka lika långt som en fulltankad lastbil med förbränningsmotor och det finns inte i närheten lika många laddplatser som det finns tankplatser. För att inte tala om tiden det tar att ladda.

– Det där kommer att bli bättre med tiden. Om några år kommer batterierna att vara bättre. Man kommer kanske kunna byta ut batteriet mot ett fulladdat när det tar slut.

En ellastbil är heller inte renare än den el som den förbrukar. För att dra sitt lilla strå till den renare elektriska stacken har Rejmes och T. Malméns installerat solpaneler på sina tak.

undefined
Ellastbilen har tre batteripaket och laddas fullt på cirka åtta timmar. Laddsladden förs in under hytten.

Volvos mål är att alla deras förbränningsmotorer ska ha fasats ut till 2040. Framtiden tillhör elektriska motorer, antingen med batteri eller bränsleceller.

– Det är viktigt att transportköparen lägger krav på åkeriet för att få till omställningen. Förr eller senare måste man göra det, säger Stefan Sandberg.

– Om man inte gör det har man ingen chans att vara kvar som åkeri.

undefined
På Rejmes träffades säljare, beställare och åkare för det historiska tillfället.

Stena recycling, som alltså beställt de elektriska transporterna, tror att allt fler beställande företag kommer att välja miljövänliga transporter.

– Satsningen att gå in i el handlar inte i första hand om ekonomi – för det blir dyrare. Det handlar om att sända signaler, men kunderna är också intresserade av att göra rätt, säger Stenas filialchef Mårten Berbres.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!