â Vi förĂ€ldrar tycker att det Ă€r fruktansvĂ€rt, sĂ€ger Maria SandĂ©n, som lĂ€mnat in ett medborgarförslag och skrivelser tillsammans med andra förĂ€ldrar för att stoppa försĂ€ljningen.
â Vi vill att de ska se det som en möjlighet istĂ€llet för som en lokal, sĂ€ger förĂ€ldern Christian Dahl.
â Vi förstĂ„r att de behöver rĂ€kna pĂ„ kostnaderna, men barnen fĂ„r möjlighet att uppleva saker i samhĂ€llet. Det ger ett helt annat lĂ€rande, sĂ€ger en annan förĂ€lder, Madelene RydĂ©n.
Vid barn- och ungdomsnÀmndens senaste sammantrÀde beslutades att tvÄ av kommunens tre förskolebussar ska sÀljas nÀsta höst.
â Alliansen stressade fram beslutet. Vi socialdemokrater och Miljöpartiet röstade emot förslaget, sĂ€ger Elias Aguirre (S), vice ordförande i barn- och ungdomsnĂ€mnden.
För ett tiotal Är sedan köpte Linköpings kommun in nÄgra specialinredda förskolebussar som en tillfÀllig lösning för att skapa fler förskoleplatser. Bussarna gÄr som förskoleavdelningar och Àr placerade i SkÀggetorp, innerstaden och Vidingsjö. De förÀldrar vi pratat med uppskattar bussverksamheten.
â Det Ă€r en bra verksamhet för barnen. De besöker exempelvis lĂ€nets kulturutbud, sĂ€ger förĂ€ldern Maria SandĂ©n.
HelÚn Pettersson Àr avdelningschef för förskoleverksamheten i Linköpings kommun och har förberett förslaget som lades fram för nÀmnden.
â Det Ă€r en del i ett stĂ€ndigt pĂ„gĂ„ende effektiviseringsarbete. Vi har just nu en överkapacitet av förskoleplatser, sĂ„ att sĂ€lja bussarna handlar om att effektivisera lokalanvĂ€ndningen.
Hur mycket sparar man pÄ att sÀlja bussarna?
â Det gĂ„r inte riktigt att rĂ€kna sĂ„. Kommunen fĂ„r ju in pengarna för försĂ€ljningen, men sedan handlar det ju om att fylla upp platserna i de vanliga lokalerna för att öka personaltĂ€theten.
Hur kommer det sig att bussen i SkÀggetorp ska vara kvar?
â Det Ă€r ett omrĂ„de dĂ€r vi har i uppdrag att öka antalet inskrivna barn och inte vill ha för fĂ„ platser. Dessutom finns det ett pedagogiskt mervĂ€rde i att ha en buss sĂ„ att man kan Ă„ka ivĂ€g med barnen. I ett socialt utsatt omrĂ„de som SkĂ€ggetorp finns det Ă€ven ett kompensatoriskt uppdrag, sĂ€ger HelĂšn Pettersson.
Elias Aguirre (S) Àr kritisk till att frÄgan inte getts mer tid för diskussion.
â Det var en nödĂ„tgĂ€rd för tio Ă„r sedan, men har blivit lyckat och bussarna Ă€r populĂ€ra hos personal, förĂ€ldrar och barn. Man skulle kunna titta pĂ„ möjligheten att permanenta bussarna.
Erik Ăstman (M) Ă€r ordförande i barn- och ungdomsnĂ€mnden och menar att det inte varit en stor frĂ„ga för styrande allians.
â VĂ„rt medborgaransvar Ă€r lika för alla. I grunden tycker jag att det Ă€r enkelt: vi har resursbrist och dĂ„ kan man inte behĂ„lla resurskrĂ€vande verksamhet. Vi mĂ„ste tĂ€nka pĂ„ ekonomin. Det dyraste vi kan göra Ă€r att ha platser som inte fylls. Vi har byggt till fler platser och har inte lĂ€ngre behov av alla bussarna. Det har aldrig varit aktuellt att bygga ut bussverksamheten.
Hur ser du pÄ att förÀldrarna till de berörda barnen menar att det finns ett pedagogiskt mervÀrde med bussarna?
â Det Ă€r samma lĂ€roplan oavsett om det Ă€r pĂ„ en buss eller inte. Alla förskolor ska ha verksamhet utomhus och Ă„ka pĂ„ utflykter. Basen Ă€r att ha en fysisk förskola och det Ă€r ju inte gratis att ha bussarna i drift.
Hur kommer det sig att bussen i SkÀggetorp fÄr vara kvar?
â DĂ€r finns det fortfarande ett behov.