– Vi föräldrar tycker att det är fruktansvärt, säger Maria Sandén, som lämnat in ett medborgarförslag och skrivelser tillsammans med andra föräldrar för att stoppa försäljningen.
– Vi vill att de ska se det som en möjlighet istället för som en lokal, säger föräldern Christian Dahl.
– Vi förstår att de behöver räkna på kostnaderna, men barnen får möjlighet att uppleva saker i samhället. Det ger ett helt annat lärande, säger en annan förälder, Madelene Rydén.
Vid barn- och ungdomsnämndens senaste sammanträde beslutades att två av kommunens tre förskolebussar ska säljas nästa höst.
– Alliansen stressade fram beslutet. Vi socialdemokrater och Miljöpartiet röstade emot förslaget, säger Elias Aguirre (S), vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden.
För ett tiotal år sedan köpte Linköpings kommun in några specialinredda förskolebussar som en tillfällig lösning för att skapa fler förskoleplatser. Bussarna går som förskoleavdelningar och är placerade i Skäggetorp, innerstaden och Vidingsjö. De föräldrar vi pratat med uppskattar bussverksamheten.
– Det är en bra verksamhet för barnen. De besöker exempelvis länets kulturutbud, säger föräldern Maria Sandén.
Helèn Pettersson är avdelningschef för förskoleverksamheten i Linköpings kommun och har förberett förslaget som lades fram för nämnden.
– Det är en del i ett ständigt pågående effektiviseringsarbete. Vi har just nu en överkapacitet av förskoleplatser, så att sälja bussarna handlar om att effektivisera lokalanvändningen.
Hur mycket sparar man på att sälja bussarna?
– Det går inte riktigt att räkna så. Kommunen får ju in pengarna för försäljningen, men sedan handlar det ju om att fylla upp platserna i de vanliga lokalerna för att öka personaltätheten.
Hur kommer det sig att bussen i Skäggetorp ska vara kvar?
– Det är ett område där vi har i uppdrag att öka antalet inskrivna barn och inte vill ha för få platser. Dessutom finns det ett pedagogiskt mervärde i att ha en buss så att man kan åka iväg med barnen. I ett socialt utsatt område som Skäggetorp finns det även ett kompensatoriskt uppdrag, säger Helèn Pettersson.
Elias Aguirre (S) är kritisk till att frågan inte getts mer tid för diskussion.
– Det var en nödåtgärd för tio år sedan, men har blivit lyckat och bussarna är populära hos personal, föräldrar och barn. Man skulle kunna titta på möjligheten att permanenta bussarna.
Erik Östman (M) är ordförande i barn- och ungdomsnämnden och menar att det inte varit en stor fråga för styrande allians.
– Vårt medborgaransvar är lika för alla. I grunden tycker jag att det är enkelt: vi har resursbrist och då kan man inte behålla resurskrävande verksamhet. Vi måste tänka på ekonomin. Det dyraste vi kan göra är att ha platser som inte fylls. Vi har byggt till fler platser och har inte längre behov av alla bussarna. Det har aldrig varit aktuellt att bygga ut bussverksamheten.
Hur ser du på att föräldrarna till de berörda barnen menar att det finns ett pedagogiskt mervärde med bussarna?
– Det är samma läroplan oavsett om det är på en buss eller inte. Alla förskolor ska ha verksamhet utomhus och åka på utflykter. Basen är att ha en fysisk förskola och det är ju inte gratis att ha bussarna i drift.
Hur kommer det sig att bussen i Skäggetorp får vara kvar?
– Där finns det fortfarande ett behov.