â PĂ„ vĂ€ldigt kort tid har det kommit, jobbat och gĂ„tt vidare nio, tio olika vikarier pĂ„ barnens förskola. Ibland visste vi inte ens till vem vi lĂ€mnade vĂ„ra barn. Men det fungerade eftersom det fanns en trygg punkt pĂ„ förskolan, tvĂ„ personal som alltid var pĂ„ plats och kĂ€nde alla barn. Men nu Ă€r det slut med det, sĂ€ger en mamma.
Förskolan Lektorshagen Àr en liten förskola med 26 platser, placerad i kanten av parken som förskolan fÄtt namn efter. Personalstyrkan bestod av fem personer varav flera inte jobbade heltid. Under sjukskrivningar har det varit en stor omsÀttning pÄ vikarierna.
FörĂ€ldrarna uppfattar som ett hĂ„rt slag mot barnens trygghet faktum att en av de tvĂ„ personal â som har jobbat i mĂ„nga Ă„r â förflyttas till Majahuset, en stor förskola i nĂ€rheten. Den personalen ersĂ€tts med ny personal frĂ„n en annan förskola som ska lĂ€ggas ner i sommar.
â Vi förstĂ„r inte logiken. En stor del av barn som gĂ„r pĂ„ den förskola som avvecklas ska flyttas över till Majahuset. Inga barn kommer till Lektorshagen. Det logiska Ă€r att personalen frĂ„n förskolan som lĂ€ggs ner följer sina förskolebarn till Majahuset. Men i stĂ€llet förflyttas personalen hit och Lektorshagens personal ska till Majahuset, sĂ€ger mamman.
Vi möter fyra förÀldrar med barn pÄ Lektorshagen. PÄ grund av sina jobb behöver förÀldrarna vara anonyma i den hÀr publiceringen.
â NĂ€r vi fick veta om personalbytet kallade vi förskoleledningen till ett möte för att fĂ„ en förklaring. Vi var över 20 förĂ€ldrar pĂ„ mötet. Men vi fick ingen förklaring och vi Ă€r oroliga, sĂ€ger en pappa.
En annan mamma berÀttar om att hon har mÀrkt förÀndringar pÄ sitt barn:
â NĂ€r ny personal kommer hela tiden har barnen svĂ„rt med anknytning. Men nĂ€r den fasta punkten försvinner Ă€r det otryggt. Jag ser hur det pĂ„verkar mitt barn som nu sover mycket sĂ€mre, kissar ibland pĂ„ sig och Ă€r allmĂ€nt oroligt. Ledningen fattar beslut som berör vĂ„ra barn, men vi förĂ€ldrar fĂ„r ta konsekvenserna.
Ni vet att förskolepersonal ibland förflyttas vid större omorganisationer?
â Ja. DĂ€remot kan vi inte förstĂ„ varför ledningen vill sabotera tryggheten pĂ„ en fungerande förskola. VĂ„r förskola har inte deltagit i nĂ„gon omorganisation och barngrupper har inte förĂ€ndrats.
Redaktionen har ocksÄ pratat med Marie StrÄhlin, omrÄdeschef. Hon har full förstÄelse för vÄrdnadshavarnas oro, men har en annan bild av situationen.
â VĂ„rdnadshavarna har fĂ„tt en förklaring, men de Ă€r inte nöjda med den. Rektorerna har ansvar över tjĂ€nstefördelning och de har full kompetens för att bedöma var medarbetare ska förflyttas. Det finns mĂ„nga olika parametrar som man mĂ„ste ta hĂ€nsyn till nĂ€r en stor förskola i omrĂ„det lĂ€ggs ner.
Varför tar man personal frÄn en annan förskola nÀr det finns personal med samma kompetens pÄ förskolan som lÀggs ner?
â Det Ă€r enkelt att tĂ€nka sĂ„, men det Ă€r inte helt rĂ€tt. VĂ„rdnadshavarna ser bara den delen som berör dem. Personal följer med barnen frĂ„n förskolan som lĂ€ggs ner till den nya förskolan för deras trygghet. Dock inte alla, barnen som Ă€r pĂ„ den mottagande förskolan behöver ocksĂ„ fĂ„ behĂ„lla vĂ€lkĂ€nda vuxna. Detta behöver balanseras tillsammans.
â Vi ser helheten. Vi har fĂ€rre förskolebarn i Linköping, nĂ€r förskolorna lĂ€ggs ner minskar enheterna och det uppstĂ„r hĂ„l pĂ„ olika platser. Vi gör en fördelning av kompetens och det Ă€r en normal process inför varje nytt lĂ€sĂ„r. VĂ„rdnadshavare i de större förskolorna Ă€r vana vid det.
Offrar man inte en liten förskola för att hitta balans mellan tvÄ stora förskolor?
â Vi gör ocksĂ„ allt för att det ska bli bra pĂ„ Lektorshagen. Man rĂ„r inte över att det var mĂ„nga sjukskrivningar bakĂ„t i tiden, men vi har förlĂ€ngt vikariat till den personal som fanns pĂ„ förskolan. Nya personalen som kommer Ă€r ocksĂ„ kompetent och erfaren. Rektorerna har gjort en plan över hur verksamheten ska fungera efter sommaren och jag önskar verkligen att förĂ€ldrarna har tillit till oss.
Helen Petersson pÄ ubildningsförvaltningen Àr avdelningschef med ansvar för kommunens förskola. Hon anser att det fanns skÀl för de förÀndringar som har gjorts.
â Vi tar vĂ„rdnadshavarnas oro pĂ„ stort allvar och vi vill ocksĂ„ att deras barn ska ha det bra pĂ„ förskolan. NĂ€r man gör en tjĂ€nstefördelning mĂ„ste man se till att det finns rĂ€tt kompetens pĂ„ rĂ€tt plats. Det finns mĂ„nga saker att ta hĂ€nsyn till och vi kan inte alltid förklara alla detaljer bakom allting.