Djurgårdsgatan är hårt trafikerad i rusningstid.
Sedan 27 november har trafikljusen vid korsningen Djurgårdsgatan/Kaserngatan varit ur bruk till och från på grund av pågående gatuarbeten.
Hanna Walsö och Anna Gustafsson, boende i området, reagerade direkt på att det var svårt att som gångtrafikant ta sig över vägen på ett säkert sätt.
Speciellt om man är kort i rocken och på väg till skolan.
– Jag har själv barn som måste korsa vägen för att komma till skolan. Fredagen 27:e var övergångstället helt avstängt utan några tydliga instruktioner. Barn sprang över vägen ändå. Det var helt livsfarligt, och kändes inte säkert – varken för barn eller vuxna, säger Hanna Walsö.
Både Anna Gustafsson och Hanna Walsö har varit i kontakt med Linköpings kommun. De är kritiska till hur kommunen skötte situationen.
– Det var nya lösningar varje dag, säger Anna Gustafsson.
Efter några dagar upprättades ett tillfälligt övergångställe.
– Men som oskyddad trafikant behövde man kliva rakt ut i gatan för att ta sig över tre filer, säger Hanna Walsö.
De skyltar om gångfartsområde som sattes upp gav inte heller någon effekt.
– Bilarna körde på i samma stressiga tempo som annars, säger Anna Gustafsson.
På tisdagen, en och en halv vecka senare, fungerar trafikljusen som vanligt igen.
Johan Engström, trafikingenjör på kommunen, medger att lösningen vid korsningen inte blev bra.
– Nej, det här blev inget lyckokast. Det ska jag öppet erkänna.
Oftast leds gång- och cykeltrafiken om vid vägarbeten. I det här fallet valde kommunen att anlägga ett provisoriskt övergångsställe istället. Risken är stor att gångtrafikanter genar när de behöver gå längre, och kommunen var rädd att människor skulle springa över öppen gata.
– Tanken var god men det blev inte bra. Bilisterna uppfattade inte övergångsstället och kom för nära gångtrafikanterna.
I fredags – efter klagomål från allmänheten och egna reflektioner på plats – beslutade kommunen därför att ta bort det provisoriska övergångstället och leda om gång- och cykeltrafikanterna.
Hur ska man kontakta kommunen om man har synpunkter?
– Det bästa sättet är att felanmäla via formuläret under "Stadsplanering och trafik" på kommunens hemsida.
Föräldrarna menar att det tog lång tid innan ni gjorde något.
– Vi har tusentals bilister och gång- och cyklister som passerar här. Vi tar hand om klagomål skyndsamt men kan samtidigt inte springa på varje boll. I det här fallet var det, mig veterligen, två klagomål som kom in till oss.
I kommunens rutiner står det att gångtrafikanter ska prioriteras.
– Skulle gående och cyklister ha 100 procent prioritet skulle en avstängning av Kaserngatan och Djurgårdsgatan varit nödvändig – men det fungerar inte eftersom dessa även är en viktig gata för bilisternas framkomlighet men framförallt för blåljustrafiken, säger Johan Engström.
Efter att ha publicerat ett kritiskt inlägg på sin Facebook har Hanna Walsö blivit kontaktad av politiker såväl som upprörda privatpersoner.
– Förhoppningsvis kan detta leda till en större diskussion. Det verkar finnas problem i andra delar av staden.
Anna Gustafsson hoppas att Linköping blir bättre på att värna gång- och cykeltrafikanter.
– Vissa sträckor i Linköping fungerar väldigt bra på cykel. Men på många ställen där trafikslagen blandas fungerar det erbarmligt dåligt.