I Linköping finns Flygskolan där alla Försvarsmaktens piloter och flyglärare utbildas. För ett par år sedan stod det klart att Flygvapnet skulle införa ett nytt skolflygplan. De tidigare skolflygplanen har varit med sedan 1967 och för några veckor sedan levererades de första planen av den nya modellen, som fått beteckningen SK 40. Först skulle lärarna flyga in sig på planen och sedan skulle det bli pilotelevernas tur. Men i veckan fattades beslutet att stoppa införandet av de nya planen på grund av akuta arbetsmiljöproblem, enligt Officerstidningen.
Beslutet – som fattades den 12 april – innebär att flygutbildningen för SK 40 omedelbart avbryts och Flygskolan kommer inte heller att delta i Flygvapnets flygdag på Malmen den 26 augusti. Syftet är att vidta åtgärder för att komma tillrätta med hög arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö.
"Jag vill framhålla att personalen är otroligt kompetent och gör ett fantastiskt arbete med pilotutbildningen. Det är en komplex situation och åtgärder har vidtagits under det senaste året för att möta uppgifterna. Tyvärr har det inte varit tillräckligt vilket gjort att vi nu fattat beslutet om att minska arbetsbelastningen på Flygskolan för att skapa en acceptabel och bra arbetsmiljö för personalen. Flygskolan och Luftstridsskolan arbetar med arbetsmiljöfrämjande åtgärder för att stödja personalen, att minska arbetsbelastningen är en av flera viktiga åtgärder", skriver Anna Siverstig, chef på Luftstridsskolan, till Officerstidningen.
Hon skriver även att avvecklingen av det gamla skolflygplanet SK 60 och införandet av det nya SK 40 är en stor förändringsprocess. Flygskolan ska ha begärt mer resurser, men inte fått det. Ett par chefer ska dessutom ha sjukskrivits på grund av arbetsmiljön.
”Det nya militära flygutbildningsystemet där SK 40 ingår är under införande och är viktigt i flygvapnets fortsatta utveckling. Flygskolans del i planeringen av flygutbildningen överses för att skapa en hållbar arbetsmiljö för det fortsatta arbetet. Jag är trygg med att vi inom flygvapnet tar fram en lösning för hur vi ska fortsätta införandet av SK 40. Just nu lägger vi fokus på att skapa en bra arbetsmiljö för personalen och att genomföra den pågående flygutbildningen”, skriver Anna Siverstig till Officerstidningen.