Flygplatsen dyrare än väntat

Att driva flygplatsen i Linköping blir 10 miljoner kronor dyrare än väntat för kommunen. Ägaren Saab visade sig vara en krävande motpart i förhandlingarna.

LINKÖPING2013-02-11 06:28

Saab äger flygplatsen via dotterbolaget Linköping city airport. De använder den mest dagtid till sina flygningar, medan civilflyget kör morgon och kväll. Rent praktiskt finns inga hinder att dela på landningsbanorna. Men Saab vill inte stå för kostnaderna för civilflyget. Därför inleddes förhandlingar med Linköpings kommun – det finns en politisk majoritet för att kommunen ska stötta civilflyget.

Förhandlingarna skedde mellan tjänstmän i det kommunala bolaget Flygmex och Linköpings city airport AB, som ägs av Saab.

Förhandlingar sprack

Tanken var att ett avtal skulle vara klart redan till 1 april förra året, men det sprack eftersom Saab krävde mer än vad tjänstemännen hade tillåtelse att gå med på.

Kommunens företrädare hade räknat med 2011 års nivåer och en liten ökning. Saab ville ändra både på fördelningen av kostnaderna och höja hyran för både flygplats och flygstation.

Förhandlingarna fick flyttas till en högre nivå och under hösten enades parterna om ett avtal som innebär att Linköpings kommun tvingas öka sina insatser från planerade 26,7 miljoner kronor 2013 till 36,7 miljoner kronor. I den summan ingår också 2 miljoner kronor till marknadsföring.

Inte helt klart

Avtalet är klart men ska godkännas på kommunstyrelsens sammanträde den 12 februari.

Samtidigt är inte affärerna helt avklarade. Enligt planen ska kommunen köpa både flygstation och en del mark under 2013. Dessutom måste Saab och kommunen enas om hur investeringskostnader ska fördelas. Det ingår inte i det avtal som nu är på väg att godkännas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!