Åsikterna gick isär när kommunfullmäktiges ledamöter, under tisdagen, gick upp i talarstolen för att debattera om luftkvalitetslarmet på Hamngatan i centrala Linköping. När det kommer till partikelhalten PM10 (partiklar med en diameter på högst 10 mikrometer) var Hamngatan, under våren, sämst i Sverige. Sammanfattningsvis har den styrande alliansen en mer avvaktande inställning till mätresultaten medan till exempel Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill se mer kraftfulla åtgärder.
– Det görs och har gjorts oerhört många insatser på Hamngatan, vi tar frågan på största allvar, men vi blir inte riktigt kloka över hur vi har hamnat på de här siffrorna. Vi använder oss av dammbidningsmedel, vi jobbar med städningen på ett helt annat sätt och trafikmängden har faktiskt sjunkit efter pandemin. Teoretiskt sett ska det vara omöjligt för oss att få de här siffrorna, sa samhällsbyggnadsnämndens ordförande Muharrem Demirok (C).
– Därför pågår just nu ett arbete för att kvalitetssäkra siffrorna, något även Naturvårdsverket rekommenderat oss att göra. Skulle de visa sig vara korrekta har vi ett åtgärdsprogram som vi behöver vidta.
Gunnar Gustafsson (MP), som genom en interpellation lyfte frågan om Hamngatan, vill se en mer offensiv inställning från kommunens sida:
– Sämst i Sverige, det är beklämmande. De åtgärder som presenteras fanns med i handlingsprogrammet redan 2014 – och vi kan konstatera att det inte har varit tillräckligt. Vi bör ta krafttag för att få en bättre luftkvalité och de beräkningar som har gjorts visar att vi antagligen även har problem på andra gator i C-ring. Jag önskar att vi övervägde ett dubbdäcksförbud på och innanför C-ring.
Jessica Eek (V) backade upp MP i frågan om dubbdäcksförbud:
– Dubbdäcksförbud, eller att arbeta med den bilfria innerstaden, är vägar som vi måste gå för att tillsammans finna en ren och hållbar tät stad. Vi vet att Hamngatan har en dålig luft, det har varit så under lång tid.
Mari Hultgren (S) var inne på en minskad trafik.
– Trafiken är den största orsaken till luftföroreningar och det är vetenskapligt belagt. Vi behöver inte ha genomfartstrafik genom Linköping. Ska man från den ena sidan till den andra måste man hitta en annan lösning. Bilen kommer vi ha med i samhället för många år framöver men vi behöver inte ha den i den täta staden. Där kan vi prioritera kollektivtrafik och cykel, sa hon.
Alliansens Muharrem Demirok uppmanade, vid flera tillfällen, till sans.
– Partiklar är farliga och behöver minskas men samtidigt ska vi inte, utan att vara säkra, säga att Hamngatan är sämst i Sverige. Är det på allvar inte någon som tror att något kan ha gått fel under mätprocessen. Låt oss säkerställa siffrorna för att sedan, om de visar sig vara korrekta, vidta ett åtgärdsprogram.
Samhällsbyggnadsförvaltningens analys av mätresultatet, och orsakerna bakom det, pågår. Planen är att den ska vara klar under 2022.
– Vi ifrågasätter egentligen inte siffrorna men vi vill säkerställa mätresultatet och vad det kan bero på, så att de insatser vi sätter in är korrekta. Vi vet av erfarenhet att bekymret med partikelhalterna är som störst under våren, just nu är nivåerna inte lika alarmerande, men analysen måste helt klart vara klar till nästa "partikelsäsong", säger Muharrem Demirok.
– Jag är inte beredd att hoppa på akuta åtgärder innan vi vet orsaken.