Luftlarmet på Hamngatan analyseras under 2022

Den styrande alliansen i Linköping vill säkerställa att mätresultaten över den dåliga luften på Hamngatan stämmer. Samtidigt vill flera partier utreda ett dubbdäcksförbud.

Under våren var Hamngatan i centrala Linköping sämst i Sverige när det kommer till partikelhalten PM10 (partiklar med en diameter på högst 10 mikrometer). Den styrande alliansen vill analysera resultatet innan akuta åtgärder vidtas.

Under våren var Hamngatan i centrala Linköping sämst i Sverige när det kommer till partikelhalten PM10 (partiklar med en diameter på högst 10 mikrometer). Den styrande alliansen vill analysera resultatet innan akuta åtgärder vidtas.

Foto: Åke Alvin

Linköping2022-06-16 05:00

Åsikterna gick isär när kommunfullmäktiges ledamöter, under tisdagen, gick upp i talarstolen för att debattera om luftkvalitetslarmet på Hamngatan i centrala Linköping. När det kommer till partikelhalten PM10 (partiklar med en diameter på högst 10 mikrometer) var Hamngatan, under våren, sämst i Sverige. Sammanfattningsvis har den styrande alliansen en mer avvaktande inställning till mätresultaten medan till exempel Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill se mer kraftfulla åtgärder.

undefined
"Det handlar inte om att vi ifrågasätter resultatet men jag är inte beredd att ta gift på de här siffrorna. Vi vill säkerställa resultatet och orsakerna bakom dem så att de insatser vi sätter in är korrekta", säger samhällsbyggnadsnämndens ordförande Muharrem Demirok (C).

– Det görs och har gjorts oerhört många insatser på Hamngatan, vi tar frågan på största allvar, men vi blir inte riktigt kloka över hur vi har hamnat på de här siffrorna. Vi använder oss av dammbidningsmedel, vi jobbar med städningen på ett helt annat sätt och trafikmängden har faktiskt sjunkit efter pandemin. Teoretiskt sett ska det vara omöjligt för oss att få de här siffrorna, sa samhällsbyggnadsnämndens ordförande Muharrem Demirok (C).

– Därför pågår just nu ett arbete för att kvalitetssäkra siffrorna, något även Naturvårdsverket rekommenderat oss att göra. Skulle de visa sig vara korrekta har vi ett åtgärdsprogram som vi behöver vidta.

Gunnar Gustafsson (MP), som genom en interpellation lyfte frågan om Hamngatan, vill se en mer offensiv inställning från kommunens sida:

– Sämst i Sverige, det är beklämmande. De åtgärder som presenteras fanns med i handlingsprogrammet redan 2014 – och vi kan konstatera att det inte har varit tillräckligt. Vi bör ta krafttag för att få en bättre luftkvalité och de beräkningar som har gjorts visar att vi antagligen även har problem på andra gator i C-ring. Jag önskar att vi övervägde ett dubbdäcksförbud på och innanför C-ring.

undefined
Miljöpartiet, med gruppledaren Maria Moraes, förordade ett dubbdäcksförbud för gator på och innanför C-ring. "Det går att analysera och utreda mätresultaten samtidigt som det vidtas åtgärder", sa hon på fullmäktige.

Jessica Eek (V) backade upp MP i frågan om dubbdäcksförbud:

– Dubbdäcksförbud, eller att arbeta med den bilfria innerstaden, är vägar som vi måste gå för att tillsammans finna en ren och hållbar tät stad. Vi vet att Hamngatan har en dålig luft, det har varit så under lång tid.

Mari Hultgren (S) var inne på en minskad trafik.

– Trafiken är den största orsaken till luftföroreningar och det är vetenskapligt belagt. Vi behöver inte ha genomfartstrafik genom Linköping. Ska man från den ena sidan till den andra måste man hitta en annan lösning. Bilen kommer vi ha med i samhället för många år framöver men vi behöver inte ha den i den täta staden. Där kan vi prioritera kollektivtrafik och cykel, sa hon.

Alliansens Muharrem Demirok uppmanade, vid flera tillfällen, till sans.

– Partiklar är farliga och behöver minskas men samtidigt ska vi inte, utan att vara säkra, säga att Hamngatan är sämst i Sverige. Är det på allvar inte någon som tror att något kan ha gått fel under mätprocessen. Låt oss säkerställa siffrorna för att sedan, om de visar sig vara korrekta, vidta ett åtgärdsprogram.

undefined
Under tisdagen lyftes den dåliga luften på Hamngatan via en interpellation på kommunfullmäktige.

Samhällsbyggnadsförvaltningens analys av mätresultatet, och orsakerna bakom det, pågår. Planen är att den ska vara klar under 2022.

– Vi ifrågasätter egentligen inte siffrorna men vi vill säkerställa mätresultatet och vad det kan bero på, så att de insatser vi sätter in är korrekta. Vi vet av erfarenhet att bekymret med partikelhalterna är som störst under våren, just nu är nivåerna inte lika alarmerande, men analysen måste helt klart vara klar till nästa "partikelsäsong", säger Muharrem Demirok.

– Jag är inte beredd att hoppa på akuta åtgärder innan vi vet orsaken.

Mer om Hamngatan

Enligt en undersökning som Svenska miljöinstitutet och Umeå universitet utfört på uppdrag av Naturvårdsverket dör varje år cirka 7 600 svenskar i förtid på grund av luftföroreningar. Partiklar och kvävedioxid anses utgöra de största hälsofarorna. Hamngatan i Linköping är en av de gator i landet där detta mäts och för att klara gränsvärdet får partikelhalten 50 mikrogram/kubikmeter överskridas högst 35 dygn per år. Redan i början av april hade det överskridits under 40 dygn.

Karta: Hamngatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!