"För att möta den stora efterfrågan på el till elbilsladdning och industri, arbetar Tekniska verken med en omfattande förstärkning av elnätet i Tornby. Flera insatser har redan utförts eller är pågående, och nu inleds ett större projekt inom området". Det skrev Tekniska verken i ett pressmeddelande i mitten av februari. Projektet, som innebär att nya elkablar grävs ned i marken, påbörjades egentligen för två år sedan och är uppdelat i fyra etapper. Avstängningen av Norra Svedengatan är en del av etapp två och kommer snart att avslutas. Den tredje etappen, som inleddes förra veckan, kommer att pågå till hösten 2024 och, vid olika tidpunkter, påverka följande sträckor:
- Attorpsgatan.
- Gillbergagatan.
- Gottorpsgatan.
- Kolfallsgatan.
- Norra Oskarsgatan.
- Norra stånggatan.
- Roxtorpsgatan.
- Tornbyvägen.
– Det pågår en större förstärkning av elnätet, och har så gjort i flera år, för att möta behoven i Tornby. Det som vi har informerat om nu är etapp tre och det kommer ytterligare en fjärde etapp under 2025, säger projektledaren Niclas Lindqvist och fortsätter:
– Det vi gör är att gräva upp och lägga i nya elledningar för att höja kapaciteten. Det kommer vi att fortsätta med ända fram till hösten 2025.
Krävs upprustningen för att det har blivit fler aktörer på industriområdet?
– Ja precis, vi har inte tillräckligt för att tillgodose alla som vill bygga där ute och det är framförallt elbilsladdningen som kräver en ökad kapacitet. Det är på gränsen att det vi började att gräva ned i projektet inte räcker för att det har tillkommit så mycket mer och det är därför vi genomför en större satsning från och med i år och framåt. Vi stärker upp hela Tornby.
Hur mycket ökar ni kapaciteten?
– Vi vill, av säkerhetssynpunkt, inte berätta exakt vad vi förstärker med, men vi tar i för framtiden, säger Niclas Lindqvist.
Trots de avstängda vägarna kommer det fortsatt vara möjligt för både kunder och personal att ta sig till de berörda affärerna och företagen.
– Vi kommer självklart att försöka störa så lite som möjligt, men ber om förståelse för att vissa tillfälliga störningar är oundvikliga. Det gäller exempelvis ljud från våra fordon och att det ibland kan bli svårframkomligt. Vi försöker hålla ihop arbetena så att vi inte är på så många platser samtidigt, och har även som målsättning att elen inte ska behöva kopplas bort under arbetets gång, säger Niclas Lindqvist.