Fler människor i city – men de spenderar mindre

Trots ekonomiska krisen ökar antalet besökare till Linköpings stadskärna. I januari i år rörde sig fler människor i city jämfört med samma månad året innan. "Det är ett trendbrott, men besökarna spenderar mindre pengar".

 Folk spenderar mindre pengar trots att de rör sig i city. Snittköpet per presentkort är 100 kronor mindre jämfört med snittköpet för ett år sedan. Men trots tuffa tider är Jessica Stille Törnqvist, vd för Linköping City samverkan AB, optimist.

Folk spenderar mindre pengar trots att de rör sig i city. Snittköpet per presentkort är 100 kronor mindre jämfört med snittköpet för ett år sedan. Men trots tuffa tider är Jessica Stille Törnqvist, vd för Linköping City samverkan AB, optimist.

Foto: Zenaida Hadzimahovic

Linköping2023-02-11 05:00

Det säger Jessica Stille Törnqvist, vd för Linköping City samverkan AB, som ägs av Cityfastighetägarna och Cityföreningen samt har kommunen som samarbetspart.

– Vi har gått igenom en tuff period och när pandemin var över fanns det förhoppningar om att allt ska vara som förut. Men då kom den ekonomiska krisen som påverkar hela landet, inte bara Linköping, och många butiker och restauranger stängde. Vi ser att människor hittar tillbaka till stan, men snittköpet per presentkort är 100 kronor mindre jämfört med snittköpet för ett år sedan. Julhandeln har också minskat med cirka tio procent, säger hon.

undefined
Folk spenderar mindre pengar trots att de rör sig i city. Snittköpet per presentkort är 100 kronor mindre jämfört med snittköpet för ett år sedan. Men trots tuffa tider är Jessica Stille Törnqvist, vd för Linköping City samverkan AB, optimist.

Konkurrensen om kundernas pengar är hårdare och besökarna visar också ett annat beteende – många fler börjar tänka på hållbarhet, beställer färre saker via nätet och satsar på antingen begagnade saker eller på att reparera det som man redan har, enligt Stille Törnqvist.

Det finns fler än 20 tomma affärslokaler bara i stadskärnan. Hur påverkar det city?

– I Linköping var det inte så många tomma lokaler tidigare. När människor spenderar mindre pengar innebär det att de verksamheter som finns konkurrerar hårdare med varandra om kunderna. Vi ordnar aktiviteter, ibland även i tomma lokaler, för att skapa en levande stadskärna som ska locka besökare till stan. Ju fler människor i stadskärnan desto större chans att verksamheterna klarar sig igenom tuffare tider.

Och en levande stadskärna bidrar till att fler företag vill etablera sig. Enligt Stille Törnqvist finns det ett fortsatt stort intresse att etablera sig i innerstan.

– Det finns butiker och verksamheter som fortfarande går jättebra, medan andra har det tuffare. Tyvärr ser det ut att fortsätta vara ansträngt under en period framåt, men Linköpings Innersta har kraft för att överleva. Omvärlden är som den är, vi kan bara fortsätta att kämpa tillsammans och skapa aktiviteter som folk gillar.

undefined
Just nu gäller det att sprida Mellokänslan i hela stan, det skapar glädje och bidrar till att fler vill komma, enligt Jessica Stille Törnqvist, vd för Linköping City samverkan AB.

City samverkan samarbetar bland annat med Visit Linköping och kultur- och fritidsförvaltning för att få in mer evenemang och kultur till stadskärnan. I aktiviteterna kring Mellofestivalen deltar många butiker och verksamheter i stan.

När vi tar en runda på stan syns färgglada ballonger vid många butikskyltar.

– Just nu vill vi sprida Mellokänslan i hela stan, det skapar glädje och bidrar till att fler vill komma.

Rikard Norman, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna i Linköping, varav ett 20-tal är medlemmar i Cityfastighetsägarna, poängterar vikten av ett långsiktigt arbete för citys välmående.

undefined
Rikard Norman, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna i Linköping hävdar att stadskärna måste förändras -- fler människor som bor i city och fler nya företag som bidrar med liv och rörelse måste in.

– Människor är oroliga för sin ekonomi och pandemin tog knäcken på flera butiker och restauranger i city. Men det har funnits en del problem med lönsamheten hos vissa verksamheter, på grund av utvecklingen av näthandel, redan före pandemin. Fastighetsägarna kunde hjälpa med hyreskostnader under pandemin eftersom de generellt hade en god ekonomisk situation. Nu är även fastighetsägarna i en ekonomisk besvärlig situation med räntor och elpris, säger Norman.

Det gäller, enligt honom, att satsa på att få in de verksamheter som bidrar till liv och rörelse i stadskärnan och att förtäta stan så att många fler människor bor i city.

– Det finns en stor investeringsvilja i Linköping. Jag tror att vi ser ett skifte i hur vår stadskärna ser ut. Snart kommer det att bli fler bostäder och fler nya företag, säger Norman.

Linköping City Samverkan

Linköping City Samverkan AB är sedan 2011 ett registrerat bolag som verkar för ett attraktivare city, men har i över 20 år bedrivit verksamhet.

Ägs av Cityfastighetägarna och Cityföreningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!