Fler fall utreds på Linghemsskolan

Skolinspektionen har granskat ytterligare fyra fall där Linghemsskolans stöd till elever ifrågasätts.

Foto: Jeppe Gustafsson

LINKÖPING2014-11-18 13:53

I de fyra ärendena syns ett mönster där Skolinspektionen kritiserar att utredningar dröjt, åtgärdsprogram brustit, resultat inte har följts upp och vissa åtgärder uteblivit, trots att skolan i ett tidigt skede haft kunskap om elevernas behov av särskilt stöd.

Flera vårdnadshavare har lämnat skriftlig kritik mot hur elevernas behov hanterats. I en inlaga till Skolinspektionen skrev föräldrarna i det första fallet:

”Ambitionen från mentor och speciallärare måste anses vara hög. Detta trots den skolledning och huvudmannaskap som styr Linghemsskolan. Vid samtliga möten vi haft med skolan har varken rektor eller annan ledningsperson varit närvarande och kunnat motivera varför resurserna uteblir.”

Skolinspektionen har krävt att Linköpings kommun, som är ansvarig huvudman, förklarar sig. I ett yttrande svarade kommunen att eleven hade assistent i årskurs 1-5 men att hjälpen gradvis fasades ut i årskurs sju.

Familjen hävdar att det inte är sant utan att all assistenthjälp tagits bort då eleven återvände efter sommarlovet och att skälet som angavs var skolans dåliga ekonomi. Skolinspektionen konstaterar att inget tyder på att elevens behov av stöd skulle ha minskat.

I det andra fallet kritiserar vårdnadshavaren skolledningens bristande intresse: ”Jag har bett att rektor ska medverka på de senaste tre mötena men rektor har inte haft tid.”

Skolinspektionen kräver ofta in ytterligare dokumentation från kommunen när myndigheten vill se bevis för att det som kommunen anger stämmer. Det framgår av konversationen mellan myndigheten och kommunen i de fyra fallen. Myndigheten underkänner också vissa utredningar och insatser.

I det tredje fallet lämnar kommunen som förklaring att man 2012 skickade en remiss till utredning av eleven men inte fått svar. ”Observera att uppgiften om att en remiss skickades 2012 och att skolan inte har fått svar på den, inte är tillräcklig redovisning” svarar Skolinspektionen syrligt.

I det fjärde fallet dröjde en pedagogisk utredning av eleven flera terminer. ”Utredningen behandlar inte över huvud taget elevens övriga svårigheter i skolan. Detta är enligt Skolinspektionen anmärkningsvärt, då elevens svårigheter var kända för Linghemsskolan redan då han började på skolan i årskurs 6” skriver myndigheten som också konstaterar att åtgärdsprogrammet inte uppfyller skollagens krav.

Två ärenden är nu avslutade, däribland Jonathans då han nu går i resursskola. Tre ärenden pågår.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om