Det är främst två förändringar som Östgöta Trafiken gjorde under 2015 som ledde till den här ökningen. Östgötapendeln införde en fjärde avgång per timme i rusningstid. Det satsades också på fler fordon och tätare avgångar på hårt belastade linjer i tätortstrafiken i Linköping, linje 1, 10, 13 och 15. Resandet i Linköpings tätort ökade med fyra procent. I Motala tätort ökade antalet påstigningar med elva procent.
Av de 28,5 miljoner resor gjorda i Östergötland i fjol gjordes 17,5 miljoner inom Linköpings och Norrköpings tätorter.
Resandet i Norrköpings tätort ligger kvar på samma nivå som 2014. Men i år görs satsningar i tätortstrafiken i Norrköping vilket sannolikt kommer att synas i form av ett ökat resande under 2016.
Resandet på Östgötapendeln ökade med sju procent och antalet resor uppgick till nästan 3,5 miljoner. Om det jämförs med 2012, det vill säga året före Östgötapendelns utökning med sträckan Motala–Mjölby, har resandet ökat med 30 procent.