Linköpings City Airport ska utrustas med ett så kallat remote tower – ett fjärrstyrt flygledningssystem som utvecklats av Saab i samarbete med Luftfartsverket. Med hjälp av kameror och sensorer som tar upp ljud kommer trafiken på flygplatsen att ledas från en central i Sundsvall. Luftfartsverket har redan börjat utbilda flygledarna och mycket av den tekniska utrustningen finns redan på plats i Linköping. Enligt tidigare besked från Luftfartsverket skulle den fjärrstyrda flygledningen tas i drift under våren 2017. Men så har det inte blivit. Per Fröberg, pressansvarig på Luftfartsverket, säger att det statliga affärsverket fortfarande väntar på tillstånd från Transportstyrelsen.
– Den 4 oktober fick vi drifttillstånd för Sundsvall och Sundsvall ligger före Linköping. Det vi gör nu är att vi jobbar med ansökan om drifttillstånd gentemot Transportstyrelsen.
Pär Fröberg kan inte säga när fjärrstyrningen tas i drift i Linköping – sannolikt sker det dock någon gång under nästa år. Redan nu har det dock skyltar satts upp som informerar människor som rör sig i närheten av flygplatsen att området är kameraövervakat och att det sker ljudupptagningar.
– Det är ett krav från länsstyrelsen att vi måste sätta upp skyltar. Masten består av en massa kameror som övervakar hela området. Motsvarande skyltar har vi i Sundsvall och Örnsköldsvik, säger Per Fröberg.
Länsstyrelsen har beviljat tillstånd för 18 kameror, såväl inne på flygplatsområdet som utanför. Luftfartsverket får installera fyra kameror utanför anläggningen – som är omgärdad av villaområden, vägar, skogsområden och gårdar. Kamerorna är avancerade och kan vid inzoomning användas för att identifiera personer på mycket långa avstånd.
Länsstyrelsen konstaterade i sitt beslut att kamerorna i första hand ska användas för att förebygga flygolyckor och kom fram till att detta intresse väger tyngre än integritetsintresset. Myndigheten skrev: ”När det samhälleliga behovet av övervakning väger tyngre än integritetsintresset, får den enskilde acceptera det intrång i den personliga integriteten som övervakning innebär.”
Varför anses det vara nödvändigt att även ta upp ljud?
– Flygledaren sitter ju inte längre i flygledartornet utan i centralen i Sundsvall. Det är viktigt för flygledarens upplevelse att man också hör ljud från flygplatsen. Det handlar om ljud från flygplan som startar och landar och bilar som kör på flygplatserna. För det operativa arbetet är det viktigt att både höra och se, säger Per Fröberg.
Kan flygledaren i Sundsvall höra vad den som promenerar vid flygplatsen säger?
– Nej.