Fjärrstyrd flygplats försenad

Luftfartsverkets och Saabs satsning på fjärrstyrda flygplatser har försenats. Anledningen uppges bland annat vara att Saab haft svårt att rekrytera kompetent personal.

Förseningarna innebär att kostnaderna beräknas öka med 60 miljoner kronor.

Förseningarna innebär att kostnaderna beräknas öka med 60 miljoner kronor.

Foto: LUFTFARTSVERKET

Linköping2019-03-11 17:00

Det är P1-programmet Kaliber som har tagit del av en intern rapport som visar att projektet dras med förseningar. Enligt en beräkning kan kostnaderna öka med närmare 60 miljoner kronor. För tillfället flygleds Örnsköldsvik och Sundsvalls flygplatser från en och samma central. Men det finns planer på att införa tekniken även på flygplatserna i Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö. Dessutom installeras tekniken på flygplatsen i Linköping.

Kaliber uppger att projektet blivit omkring ett år försenat. En viktig anledning är att Saab inte lyckats leverera programvara i tid. Johan Klintberg, vd för Saabs ansvariga dotterbolag, säger att företaget har haft svårt att rekrytera den personal som behövs.

– Och framförallt då på mjukvaruingenjörer som har varit en otroligt trång sektor, säger Klintberg till Kaliber.

På Linköpings flygplats finns mycket av den tekniska utrustningen redan på plats. Enligt ­tidigare besked från Luftfartsverket skulle den fjärrstyrda flygledningen ha tagits i drift redan under våren 2017. Men så har det inte blivit. ­Luftfartsverket har tidigare uppgivit att man väntar på tillstånd från Transportstyrelsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!