Lärarna Fredrik Åslund och Michaela Sveningson från Linköping började jobba med det de kallar "Fixa skolan" efter egna dåliga erfarenheter.
– Ja, det var verkligen katastrof, säger Michaela.
– Men det kom något gott ur det, fyller Fredrik i.
Nu jobbar de båda på Marieborgs folkhögskola i Norrköping och i dagarna fick de 81.000 kronor från Lärarstiftelsen för att kunna utveckla projektet vidare.
Fixa skolan har en dubbel betydelse. Dels vill de hjälpa elever att fixa skolan, och dels vill de lyfta debatten om en skola i kris samtidigt som de delar med sig av verktyg de själva provat.
– Skoldebatten har varit alldeles för låst i en påhittad motsättning mellan katederundervisning och så kallad flumpedagogik. Struktur och tydlighet behöver inte stå i motsättning till frihet och elevinflytande, säger Fredrik.
På hemsidan fixaskolan.nu lägger de upp enkla guider som steg för steg beskriver ett visst moment, utan att vara knutet till ett särskilt ämne. Meningen är att guiden, bland annat, ska göra det lättare för eleven att förstå vad läraren behöver se för att kunna sätta betyg.
Den styrda undervisningen finns det väl underbyggd forskning som stödjer. Men den fria skolan som vill "öppna sig mot världen" har inte riktigt samma underlag.
– Det bygger mer på teorier och filosofi snarare än forskning. Vi försöker kombinera det med en strukturerad bas som är väldigt väl underbyggd med forskning, förklarar Fredrik.
Precis som folkbildaren Hans Rosling så menar Michaela att lärarna behöver lära sig tillsammans med eleverna.
– Om man tar en aktuell händelse så finns det inte en chans att ha all information. Men man startar tillsammans och lär sig tillsammans.