Strax efter andra världskriget började Hilding Almevik importera överblivna militärmotorcyklar, lacka om dem och sälja dem från en källarlokal på Hertig Karlsgatan.
Verksamheten växte till försäljning av nya motorcyklar – FN, Terrot, Sarolea, Gillet och Velocette. I början på 1950-talet gjorde bilen sitt intåg i firman med märken som Sunbeam, Humber och Hillman.
En ny lokal byggdes på Industrigatan och 2011 flyttade företaget vidare till Roxtorpsgatan i Tornby, där det legat fram tills nu.
Ida Almevik, barnbarn till Hilding, kom in i bilden 2005.
– Jag hade just tagit min magisterexamen i ekonomi och skulle bara hjälpa pappa Roland en sommar. Men jag blev kvar, konstaterar hon.
18 år som bilhandlare fick räcka för Ida. Häromdagen skruvades skyltarna ner och lokalerna tömdes.
– Jag känner mig färdig med företagandet. Nu ska jag göra det som var tänkt från början, söka jobb som ekonom. Men först vill jag bara landa och vara lite ledig. Jag har inte haft mer än tre veckors sammanhängande semester sedan jag började och det har varit jobb sex dagar i veckan, säger hon.
Almeviks Motor har tidigare sålt Mitsubishi och Suzuki, men på senare år har det varit Mazda som gällt. Små bilhallar med bara ett bilmärke är något som blir allt ovanligare, konstaterar Ida.
– Vi har varit ett litet familjeföretag som känt många av våra kunder. En del har handlat av oss sedan 1950-talet. Vi har kommit ut till dem på parkeringen och bytt torkarblad åt dem utan kostnad ... Men det där är dåtid, framtiden tillhör stora bilhallar med många bilmärken, säger hon.
David Burman driver inte bara en bilhall, utan tre. De ligger på rad på Bonnorpsgatan: Bilbyter, Fordon i Tornby och Autopartner. Sedan tidigare säljer han Nissan, Hyundai, Citroën och Mitsubishi. Däremot övergick Fordförsäljningen nyligen till Holmgrens, och den luckan fyller nu David Burman med Mazda.
– Mazda passar oss bra. Det är en jättefin bil och ett lagom stort märke. Man behöver ha flera märken att jobba med nuförtiden. Dels kan ett märke ha leveransproblem, dels krävs det mycket kapital – vi köper ofta in 40 eller 60 nya bilar åt gången, säger David som också berättar att alla tre bilhallarna snart kommer att gå under namnet Bilbyter.
Ida och Roland Almevik har sålt sin fastighet till Wilzéns Fastigheter. Vd Andreas Wilzén kan ännu inte avslöja vem som ska flytta in efter Almeviks Motor.
– Men jag kan säga att företaget är i samma bransch. Vi ska genomföra några mindre ombyggnationer och sedan blir det inflyttning 1 september, säger han.
Almevikseran är inte över i Linköpings bilvärld bara för att Ida Almevik lagt ner sitt företag. 1987 startade nämligen Idas farbror Sven en egen bilfirma, Sven Almevik Bil AB. Den lever vidare på Norra Svedengatan, med försäljning av Suzuki och elbilen Aiways.
Sven Almevik är fortfarande aktiv som bilförsäljare, men det är sonen Robert som driver firman. Han skolades in tidigt, på klassiskt familjeföretagsmanér.
– Jag sålde min första bil i 16-årsåldern, innan jag hade körkort. Jag gick på Katedralskolan och tog bussen ut till bilaffären på Tornby, berättar han.
Robert har inga som helst planer på att göra som sin kusin Ida och lägga ner verksamheten.
– Jag tycker fortfarande att det är väldigt roligt med bilar Vi har bra medarbetare och nöjda kunder. Så vi tänker absolut fortsätta, säger han.