Föräldern som kontaktar tidningens redaktion är upprörd.
– Min dotter kom hem och sa att skolbussen kör jättefort, att det svajar i kurvorna. Så jag bad henne att försöka filma, berättar han.
Dagen efter gjorde hon det. Filmen visar att nålen på hastighetsmätaren pendlar mellan 80 och 100 på gamla E4, där hastighetsgränsen är 80 kilometer i timmen.
När bussen svänger in mot Östra Harg är det en lång 50-sträcka. Men efter en kort bit är hastigheten drygt 80.
– Jag kontaktade bussbolaget och sedan dess har det inte gått lika fort – men fortfarande över hastighetsgränsen, hävdar pappan.
Linköpings kommun har i år gjort en ny upphandling, med nya bussbolag och förändrade turlistor. Pappan är övertygad om att detta ligger bakom fortkörningarna.
– De snålar in på våra barn. De slår ihop turer och gör alltför tajta turlistor. Det skapar stressade förare och det går ut över barnens säkerhet. På morgnarna har mitt barn fått ogiltig frånvaro för att bussen inte hunnit till skolan i tid, säger han.
Den aktuella turen körs av Kanalbuss, som valt att svara på kritiken per mejl:
"Angående tidtabellerna så är de inte tajt lagda. Det har blivit lite förseningar med anledning av att busskort ska delas ut till varje elev vid skolstart. Gällande fortkörning är det absolut inte acceptabelt från Kanalbuss sida!"
Kanalbuss skriver också att varje buss har en färdskrivare som registrerar hastigheten.
Den upphandlade skolskjutstrafiken på landsbygden kostar kommunen cirka 24 miljoner kronor om året. Tidigare år har notan legat två miljoner högre.
– Men det här handlar inte om att spara pengar. Vi gör upphandlingar dels för att lagen kräver det när avtal gått ut, dels för att få bästa möjliga kvalitet, säger Tor Andersson, avdelningschef på utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen.
Enligt honom uppstår alltid en del problem när höstterminen startar.
– I år har det varit extra mycket eftersom det är en ny upphandling. Det är en inkörningssträcka på ett par veckor, men sedan ska problemen vara lösta. I Bankekind har vi till exempel fått sätta in en extra buss. I Linghem beror förseningarna på en schemaändring, det ska vi rätta till, säger han.
Många klagomål handlar om att barnen på landet inte längre får ta med sig kompisar på bussen eller kliva av på valfri hållplats. Den frågan utreds nu och ett besked är på gång, enligt Tor Andersson.