Fick rätt mot flygbolag efter pjäxtjafs

Linköpingsbon packade inte sitt bagage rätt, hävdar Icelandair. Allmänna reklamationsnämnden håller inte med och kräver nu att flygbolaget betalar för skada.

arkivbild

arkivbild

Foto: Maja Suslin / TT

Linköping2015-03-30 20:13

Det var när Linköpingsbon sommaren 2014 skulle resa hem från Kanada som det visade sig att han hade övervikt i sitt bagage. Enligt resenären var det flygbolagets personal som tipsade om att han kunde plocka ut sina pjäxor och checka in dem separat utan att behöva betala extra. Personalen packade, enligt uppgift, in pjäxorna i en plastpåse och menade att detta räckte.

De hade fel. Väl framme i Stockholm visade det sig att en plastpåsen inte var en helt optimal förpackning för ett par pjäxor. De hade åkt på rejält med däng. Båda var repiga och på den ena skon var två spännen borta så hela pjäxan var obrukbar. Linköpingsbon begärde 3 000 kronor i ersättning från flygbolaget.

Icelandair å sin sida hänvisar till sin hemsida där man kan läsa att allt bagage ska packas på ett sätt så att det tål normal bagagehantering. Gör man inte det så fraktas bagaget på egen risk.

Allmänna reklamationsnämnden hänvisar till Montrealkonventionen i sitt svar till flygbolaget. Konventionen säger att transportören ansvarar för incheckat bagage och att det är ogilitgt för – i det här fallet – flygbolaget att försöka smita från skadeståndsansvar.

Nämnden konstaterar också att även om Linköpingsbon inte har kunnat visa att det var flygbolaget som rekommenderade honom att packa i en plastpåse, så har ändå samma bolag accepterat emballeringen utan invändningar.

Eftersom nämnden inte tror att skadorna på pjäxorna beror på egenskaper hos dem, och att bolaget faktiskt kunde ha vägrat transporten så finner man Icelandair skyldiga att betala Linköpingsbon 3 000 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!