Videon är inte längre tillgänglig
Det var förra hösten som en familj i Linköping drabbades av en vattenskada på ytterväggen i sin hyreslägenhet. Skadan medförde mögel i barnens sovrum och familjen ansåg det omöjligt att använda rummet medan skadan åtgärdades. Hyresvärden höll inte med, och ville till en början endast ge ersättning för de kvadratmetrar som var direkt drabbade av skadan. Efter en utdragen förhandlingsprocess med Hyresgästföreningen har man nu kommit överens om ett ersättningsbelopp, utan att fallet behövde fortsätta upp i Hyresnämnden.
– Det är inte helt ovanligt att sådana här förhandlingar drar ut på tiden, särskilt om man inte är överens. Vissa hyresvärdar är mer samarbetsvilliga än andra, säger Lena Andersson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, som även var handläggare i det aktuella fallet.
Tack vare Hyresgästföreningens hjälp fick familjen till slut en ersättning på 5 034 kronor under det halvåret som reparationen tog, jämfört med hyresvärdens första erbjudande om 579 kronor. Ersättningen blev därmed hela åtta gånger högre än det belopp som familjen lovades från början.
Vad säger lagen om skadeersättning?
– Rent juridiskt räknar man på kvadratmeterytan av det drabbade området. Men skadeområdet tar ofta i anspråk en större yta, vilket kan medföra ommöblering och liknande. I det här fallet ville värden bara dra av det direkt drabbade skadeområdet, medan familjen inte ville använda rummet alls, säger Lena Andersson.
Nu får familjen alltså ersättning för hela sovrummet som har stått oanvänt under reparationen av mögelskadan. Totalt handlar det om en skillnad på hela 10 kvadratmeter, vilket även visar sig i den avsevärt högre skadeersättningen.