– Linköpingsborna har fått ett nytt postombud och det finns många nöjda kunder, säger Ove Eriksson som är teamchef på Postnord.
– Vi har fått väldigt få negativa synpunkter, säger han.
Den uppfattningen har inte kommunalrådet Elias Aguirre (S) fått.
– Det är många arga invånare som har hört av sig till mig, säger han, och jag hoppas att de kontaktar Postnord också.
Han pratade själv med Ove Eriksson när beslutet att flytta utlämningen för fyra postnummer i Vasastan och Gottfridsberg till Tornby.
– Det går rakt emot våra målsättning att bygga en sammanhållen stad, säger han. Vi försöker förtäta Vasastan för ett minskat bilberoende.
Teamchef Ove Eriksson säger att kommunalrådet Elias Aguirre ringde honom en gång, dvs dagen då artikeln som berättade om postflytten publicerades.
– Sedan har jag inte hört något mer, säger han. Så flytten har genomförts helt enligt planerna.
– Det var nödvändigt av utrymmesskäl eftersom E-handeln växer. Och nu har vi nöjda kunder som gillar att hämta sin post därute när de ändå handlar.
Han understryker också att Hemköp i Vasastan (Priso) och macken vid Vallaplan har kvar sin postutlämning för andra postnummer i de aktuella stadsdelarna.
Det låter alltså som om det är alldeles kört för alla de boende i innerstaden som vill ha kvar sitt postutlämningsställe i närheten. Tjänstemän från kommunen har träffat Postnords Ove Eriksson, säger Elias Aguirre, för att diskutera hur planeringen skulle kunna göras bättre i framtiden.
– Det är problematiskt att Postnord har tagit det här steget. En stor investering för affärsinnehavaren, det går inte att bortse ifrån.
– Nu försöker vi hitta enklare utlämningsställen. Jag har fått tips från Linköpingsbor om tomma lokaler, en tobaksaffär och andra möjligheter. Postnords uppdrag är inte bara att ha utlämningsställen där många rör sig, utan också att erbjuda service som människor är beroende av. Det sticker i ögonen att postutlämningen flyttas från innerstaden till en plats som i princip kräver bil eller buss.
Postnords planering är dock svårt att påverka från kommunens sida, säger Elias Aguirre. Han vill koppla frågan till den nationella kritiken mot Postnords sätt att hantera sina kundrelationer.
– Ttillsammans med länets riksdagsledamöter ska vi föra upp diskussionen till näringsdepartementet.
– Vi får ha fokus på framtiden och hoppas att det här inte händer igen.