Farten i färdtjänstens växel väcker ilska

Efter mycket kritik mot färdtjänsten togs ansvaret för växeln ifrån privata Samres och flyttades till Östgötatrafiken – men kritiken har inte försvunnit. Långa telefonköer retar användarna.

Foto: Jeppe Gustafsson

LINKÖPING2014-11-29 10:30

Linköpingsbon Bo Samuelsson har upptäckt att telefonräkningen blivit högre sen Östgötatrafiken fick ansvar för beställningen av färdtjänst. Lång telefonkö gör att varje blir beställning dyr – tidigare var det helt gratis att ringa från Linköping och Norrköping.

– Nu kan jag väl acceptera att betala samtalet, men då måste de ju svara snabbare, säger Bo Samuelsson.

När han ringer anger en inspelad röst beräknad kötid och hur många som väntar. Som längst har rösten sagt 19 minuters väntetid.

– Och då lägger ja ju på luren och försöker lite senare.

Just så verkar många göra. Enligt Östgötatrafikens statistik lägger hela 60 procent på luren inom 20 sekunder utan att ha fått svar.

På Samres tid ringde kommuninvånarna i Linköping och Norrköping ett 020-nummer som endast kostade en markering, medan invånare i övriga östgötakommuner ringde ett 0771-nummer med normal samtalstaxa.

En minut är målet

När Östgötatrafiken tog över växeln skrotades 020-numret med följden att alla numera betalar. Östgötatrafiken får sitt uppdrag av landstinget och förändringen av samtalskostnaden verkar ha tillkommit utan att någon ens tänkt på det.

– Det där har inte varit en fråga över huvud taget, vi har inte diskuterat det i nämnden. Jag visste inte ens att det har varit gratis att ringa för vissa, säger Göran Gunnarsson (C) som är ordförande i landstingets trafiknämnd.

Det är landstinget som gett Östgötatrafiken i uppdrag att sköta växeln och inte heller där verkar det ha varit ett medvetet val att ändra villkoren för just Linköpings- och Norrköpingsbor. Enligt kommunikationschefen Eva Jylltorp fortsatte de helt enkelt med det nummer som redan var inarbetat för att beställa länsfärdtjänst.

Även om det är landstinget som har uppdraget och Östgötatrafiken som sköter det praktiska så är det fortfarande Linköpings kommun som betalar den färdtjänst som kommuninvånarna ska få. Ordföranden i samhällsbyggnadsnämnden de senaste åtta åren, Muharrem Demirok, (C) kan inte heller han minnas att frågan om vad ett samtal ska kosta har varit en politisk fråga.

– Det är inget politiskt övervägande, jag visste ens om den detaljen, säger Muharrem Demirok.

Han tycker dock att det är rimligt att den som använder färdtjänst betalar för samtalet vid beställningen.

– Men då måste också väntetid och service vara på en rimlig nivå, det får inte vara orimligt långa väntetider, säger han.

Östgötatrafiken har som mål att besvara 90 procent av samtalen inom en minut. Just nu når de nästan upp till det, de besvarar 90 procent av samtalen inom 85 sekunder. Då räknas bara besvarade samtal – de 60 procent som lagt på inom 20 sekunder finns alltså inte med.

Minst två timmar

För Muharrem Demirok kommer klagomålen inte som en överraskning.

– Vi har fått många synpunkter om sånt som inte funkar, men vi ska inte skjuta det här i sank innan det knappt har börjat. Nu har växeln funnits i Mjölby i snart ett år och det kommer att göras en utvärdering. Vår ambition är att göra det bättre, men vi visste också att vi skulle få en del barnsjukdomar, säger han.

Det klagomål han hört oftast är att resenären numera måste beställa sin resa minst två timmar i förväg.

– Men jag uppmanar folk att berätta. Det är först när de som använder färdtjänsten berättar hur det är som vi får veta något, så det bästa man kan göra är att kontakta politiker och tjänstemän och informera oss. Jag har fått många värdefulla synpunkter tack vare sådana samtal, säger Muharrem Demirok.

Hans tid som ordförande i nämnden är dock snart slut. Vid årsskiftet tar den nya majoriteten över och sannolikt kommer hans efterträdare att heta Kristina Edlund (S).

Beställningscentralen

Privatägda Samres har skött beställningscentralen för färdtjänst i Östergötland sedan 1998. Första mars i år tog Östgötatrafiken över och flyttade beställningscentralen till Mjölby. Till en början hanterades länsfärdtjänst och färdtjänsten i några mindre östgötakommuner. Från 1 juli, när avtalen med Samres löpte ut, flyttades även beställningar från Linköping och Norrköping över till centralen i Mjölby.

Hela förändringen där Samres förlorade sin östgötaverksamhet ledde till att Samres överklagade. Först till förvaltningsrätten och sedan kammarrätten. Ett av ärendena är nu tillbaka i förvaltningsrätten och det är ännu inte avgjort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!