– Vi ser att måluppfyllelsen på sfi sjunker. Vi vill veta varför. Om deltagare på sfi inte klarar målen, så innebär det att många människor inte får vad de behöver för att kunna fungera i det svenska samhället, säger Gunnel Öman Gennebäck.
Hon är chef för de förtroendevalda kommunala revisorerna, som ingår i den kommunala organisationen, men arbetar fristående och de kan även köpa in externa revisionskonsulter för fördjupad granskning. Det är vad som sker nu; revisorerna har anlitat ett externt bolag som ska undersöka hur bildningsnämnden och arbetsmarknadsnämnden hanterar svenska för invandrare.
På senare tid har politiska krav förts fram på att personal i förskola och skola ska genomgå språkkrav i svenska, och även larm om att kommuner och sfi-företag sätter för låga mål och släpper igenom deltagare på så kallade glädjebetyg. Detta har bland andra Socialdemokraterna i Linköping framfört och kritiserat.
Har detta påverkat er revisorer att besluta om fördjupad granskning av sfi?
– Nej, vi tittar inte på sånt. Vi tittar på vilka mål som finns uppsatta och vilka risker som finns att de inte nås. Vi har sett att måluppfyllelsen för sfi sjunker, säger Gunnel Öman Gennebäck.
Från 2017 till 2018 sjönk andelen godkända deltagare på sfi från 59 procent till 56 procent. Under pandemin har vissa deltagare valt att avbryta sina sfi-studier. Det är kommunala Birgittaskolan och privata Astar, Iris Hadar och Moa lärcentrum som ger sfi-utbildningar och som nu granskas.