Färre flög från Linköping i fjol

Linköping city airport hade 141 821 resenärer och cirka 900 landningar i linjetrafik under 2017. Antalet resenärer minskade med nära 16 000 jämfört med 2016.

Chefen. Camilla Lejon, vd för Linköping city airport. Flygningar. Aldrig förr har det varit så mycket flygplan i svenskt luftrum. Från Linköpings flygplats minskade dock statistiken förra året, främst på grund av SAS beslut att sluta flyga från Linköping.

Chefen. Camilla Lejon, vd för Linköping city airport. Flygningar. Aldrig förr har det varit så mycket flygplan i svenskt luftrum. Från Linköpings flygplats minskade dock statistiken förra året, främst på grund av SAS beslut att sluta flyga från Linköping.

Foto: Peter Jigerström

Linköping2018-01-15 07:00

– Det beror på att vi inte längre har SAS flygningar från Linköping. Vi söker efter en operatör till, alternativt att KLM utökar ytterligare. Vi är nöjda med vårt samarbete med KLM, säger Camilla Lejon, vd för kommunägda Linköping city airport.

Huvuddelen av linjetrafiken är flygbolaget KLM:s matning till Schiphol i Amsterdam, en av Europas största flygplatser. Linjetrafiken omfattar även Czhech Airlines till Prag, Almedalsflyg och Andorra-flygningarna till skidorter i Europa.

– Och därtill kommer ett stort antal landningar med ambulansflyg, business jets, frakt och skolflygningar, säger Camilla Lejon.

KLM firar tioårsjubileum och har ökat i Linköping, varje månad sedan dess. I månadsskiftet beräknar Camilla Lejon att flygplatsen välkomnar sin miljonte passagerare sedan starten.

Under vintersäsongen 2017/2018 har KLM ökat kapaciteten från Linköping med 27 procent.

– Det visar att man satsar på Linköping och Östergötland! Förra året fick vi ytterligare 6 500 flygstolar.

Hon noterar att det finns en stor efterfrågan:

– Vårt problem är att det saknas flygstolar. Vi är en kommunalt ägd flygplats men vi är noga med att operatörerna ska bära sina egna kostnader, säger Lejon.

I takt med det ökande flygandet i Sverige behöver man också ta hänsyn till miljön.

– Vi har så kallad eco-driving i luften tack vare vår begränsade trafik. Man behöver inte cirkla under inflygning till Linköping utan man drar fint ner på gaspådraget och glider rakt ner mot Linköping. På flygplatsen går alla fordon på biodiesel, säger Camilla Lejon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!