Det var i början av året som då arbetssökande Gustav Lundin fick upp ögonen för en annons om jobb som färdtjänstchaufför hos Taxibil i Östergötland. En del av annonsen gjorde honom extra intresserad.
– De betalade för taxiförarlegitimationen om man inte hade någon. Det verkade väldigt vettigt. Vi bor i hus och min sambo studerar så ekonomin är inte på topp. Alla kronor räknas.
På jobbintervjun fick han veta att ersättningen för legitimationen, 4 500 kronor, skulle betalas ut efter sex månader.
– De hade haft problem med folk som fick pengarna och slutade direkt. Så slutade jag inom sex månader skulle jag inte få något, men jobbade jag längre var jag berättigad 4 500, förklarar Gustav och visar mejlkonversation där Taxibils vd Emir Sobo bekräftar detta.
Tiden gick. Enligt Gustav började det efter sex månader cirkulera rykten om att chaufförer skulle få sluta efter att Taxibil hade överlåtit ett avtal till konkurrenten Vikbolands taxi. Eftersom han inte var fast anställd blev han orolig.
– Jag pratade då med Vikbolands taxi om vilka möjligheter som fanns ifall jag blev arbetslös. Det var enbart det, jag sökte inte jobb.
Kort därpå kontaktades han av facket, Svenska transportarbetareförbundet, som meddelade att det nu var klart att Vikbolands taxi skulle ta över ett antal fordon från Taxibil, och att vissa chaufförer skulle göra samma flytt. Enligt Gustav var han en av dem.
– Då hade jag jobbat sex månader på Taxibil. Sedan var jag kvar en till innan jag flyttade, alltså sju månader totalt.
Eftersom sexmånadersgränsen hade passerat utgick Gustav från att han skulle få tillbaka de 4 500 kronor han hade lagt ut för sin legitimation.
– Jag skrev ett mejl till vd:n och frågade hur jag skulle få utbetalningen. Han svarade "skicka in alla kvitton i redovisningslådan i ett kuvert".
Men när sista lönen från Taxibil sedan kom anade Gustav genast oråd.
– Ersättningen för legitimationen fanns inte med. Jag mejlade och ringde vd:n men fick inget svar. Den dagen ringde jag fyra gånger och skickade tre mejl.
Han berättar att han i omgångar har varit i kontakt med facket och att Taxibil därefter har gett olika besked om varför ersättningen inte har betalats ut.
– De sa att de inte hade hunnit och att jag inte skött jobbet. På senaste mötet hade vd:n sagt att han vägrar betala för att jag gick över till Vikbolands taxi. Men när Transport ringde gjorde jag ju bara som de andra och följde med, säger Gustav och fortsätter:
– Alla som gick över fick tack-sms från vd:n, utom jag och en till. Om jag gjorde något fel hade jag velat veta det men kunderna har varit nöjda, jag har inte fått böter, inga viten, inga avvikelser. Det har även facket kollat.
Frånsett att han inte fått pengarna tycker Gustav ändå att historien har lett till något positivt.
– Vikbolands taxi är rena drömmen. Det är seriöst och de värnar om sina anställda.
Han förklarar att han helst hade sluppit kontakta både facket och oss på tidningen.
– För Taxibil är 4 500 kronor inga problem, men för en privatperson med hus och en sambo som studerar är det mycket. Det är tråkigt att jag inte fått pengarna, men säger någon att jag har pratat skit om Taxibil är det hittepå. Och hade jag gjort det så spelar det ingen roll. Jag jobbade sex månader och fullföljde det vi var överens om.