– Det är en hederssak. Har man lovat varandra något så får man hålla det, säger Mats Andersson, fackombudsman vid Avdelning 4.
Han förklarar att det visserligen inte finns något kollektivavtal som styr att arbetsgivaren ska stå för utbildning innan anställningen börjar, men att Taxibil ändå borde fullfölja överenskommelsen.
– Man har haft ett erbjudande för att locka chaufförer och lovat dem något. Chaufförerna har nappat, jobbat i sex månader och fullföljt sin del, men det har inte företaget gjort. Lovar man något, och det till och med finns papper på att man har korresponderat vilka förutsättningar som gäller, då måste man hålla det, säger Mats Andersson.
Han känner inte till att Gustav Lundin ska ha uppträtt felaktigt eller pratat illa om Taxibil.
– Jag vet inte vad det finns för belägg för det. Jag har inte hört några klagomål.
Enligt Mats Andersson råder det heller inga tvivel om vilka chaufförer som man vid förhandlingar kom fram till skulle flytta från Taxibil till Vikbolands taxi i samband med att de senare övertog 20 fordon.
– Arbetsgivare, fackförbund och berörda chaufförer var överens om vilka som omfattades. Det har vi ju förhandlat och vi har protokoll på att vi var överens.
Några fackliga förhandlingar om just ersättningen för taxiförarlegitimationen har däremot inte varit aktuella, än så länge.
– Vi skulle kunna påkalla förhandlingar där också eftersom det är förknippat med en anställning. Det kan bli aktuellt.