C-ledaren Annie Lööf och KD-ledaren Göran Hägglund klev av i Linköping med låga opinionssiffror i bagaget. Båda partierna skulle hamna utanför riksdagen om det var val i dag, enligt TV 4/Novus väljarbarometer.
- Jag ser allvarligt på siffrorna och det är naturligtvis bekymmersamt, säger Lööf till Corren.
Vad är viktigast i dag i Linköping, att visa en enad allians eller att presentera satsningar?
- För mig är det absolut viktigast att presentera Ostlänken, säger Lööf.
KD-ledaren Göran Hägglund valde bara att kort kommentera partiets usla siffror (3,1 procent).
- Nu är det ju inte val i år, svarade Hägglund.
Beskedet kommer två år efter att finansminister Anders Borg under ett besök i Norrköping meddelade att Ostlänken aldrig någonsin skulle byggas.- Det skulle vara robust olönsamt. Tyvärr håller inte de ekonomiska kalkylerna. Snabbtåg binder samman stora städer och vi har inte så stor befolkning att det skulle bli lönsamt. Det vore oansvarigt att satsa på den utbyggnaden, sade Anders Borg den 13 juli 2010.
Nu verkar det som att Anders Borg har räknat om och kommit fram till nya slutsatser. Totalt satsar regeringen 55 miljarder på järnväg.
Statsminister Fredrik Reinfeldt förklarar svängningen med att regeringen har velat se en "ansvarsfull finansiering".
-Vi har velat se att vi verkligen har finansiering för detta och nu är svensk ekonomi stark och vi är överens om att satsa på detta, säger Reinfeldt till TT.
Regeringen föreslår byggandet av Ostlänken till en kostnad av 30 miljarder, som möjliggör snabbtåg mellan Stockholm och Linköping, samt utbyggnad av dubbelspår på delar av sträckan Göteborg-Borås.
Det som för två år sedan dömdes ut som olönsamt ses nu alltså "som centralt för att arbetsmarknaden ska fungera och stärker dessutom företagens konkurrenskraft".
Regeringen ser också satsningen som ett sätt att hantera risken för en fördjupad europeisk skuldkris.
Ostlänken blir en 15 mil lång, dubbelspårig förbindelse för snabbtåg mellan Järna och Linköping. Regeringen uppskattar att resan från Stockholm till Linköping blir 30 minuter kortare.
Dessutom kommer nya dubbelspår mellan Mölnlycke och Bollebygd att byggas som ett första steg för att knyta Västsveriges två största städer Göteborg och Borås närmare varandra.
Faktisk byggstart kan bli 2017 och Ostlänken bedöms vara färdig senast 2028.
HÉCTOR BARAJAS