Ett äventyr från Europa till Mongoliet

De står inför sitt livs resa; vecka 29 kör den östgötska trion söderut för att fem veckor senare korsa mållinjen i Mongoliet.

Trion ser fram mot att få uppleva "stanländerna", den vackra naturen och att få träffa många människor längs vägen.

Trion ser fram mot att få uppleva "stanländerna", den vackra naturen och att få träffa många människor längs vägen.

Foto: Cissi Säfström

Linköping2016-07-02 21:30

Christian Andersson, Lars Davidsson och Emil Svensson jobbar alla på Cloetta ute i Ljungsbro. Deras semester ska de dock spendera långt ifrån chokladfabriken. På fem veckor ska trion tillryggalägga 1 500 mil.

– Det är ungefär vad jag åker till och från jobbet på hela året kan jag tänka mig, säger Lars Davidsson.

Det är i Mongol Rally, ett rally som sträcker sig från Europa och hela vägen till Mongoliet, som Team Thunder road ska ta sig ann den långa distansen. Loppet har körts sedan 2004 och i år kommer runt 400 bilar att delta. Det är dock inte först över mållinjen som är målet med resan.

– Mycket handlar om äventyret, om ingenting går fel så går allting fel, säger Christian Andersson.

Loppet har tre regler, den första är att bilen inte får ha mer än en 1,2-litersmotor. Därför sker trions resa i en blå Skoda Fabia som antagligen kommer att få namnet Urax, precis som uroxen i Barna Hedenhös-böckerna, efter sin registreringsskylt.

– Vi skulle kunna göra samma resa i en Land rover som är utrustad för det här, men det vore inte samma grej, säger Emil Svensson.

Regel nummer två är att laget måste resa utan support. Därefter följer regeln som trion själva anser vara viktigast; varje lag måste skänka 1 000 pund till välgörenhet.

– Hälften måste gå till organisationen Cool earth och sen har vi valt att samla in till Läkare utan gränser, säger Christian Andersson.

Alla tre är överens om att resan är målet. De nämner bland annat chansen att få se den mäktiga naturen i för dem hittills okända länder, men också chansen att möta nya människor.

– Fram till Turkiet har vi varit lite här och var, men inte efter det, säger Lars Davidsson.

Av de länder som trion kommer att passera menar de att Turkiet är det land som känns mest som ett potentiellt orosmoment.

– Från början hade vi tänkt lägga mer tid där, men nu kommer vi nog i stället att försöka passera obemärkt, säger Emil Svensson.

Det är en hel del saker som deltagarna måste tänka på. Därför har trion fått hjälp från en man som jobbar på Saab och som har kunskap om området.

– Vi har pratat om vad man ska tänka på, från vilka mediciner man ska ta med till vad man ska göra om man blir stoppad vid en bro och krävs på en muta för att ta sig över, hur ska vi agera då och så vidare. Annars är den största risken trafikolyckor, säger Christian.

Emil tillägger.

– Vi kommer att tänka igenom olika situationer, som konfliktsituationer, hur vi ska agera då.

Förutom de uppenbara farorna kommer trion även att prata igenom trivselregler. En liten detalj, men då en grupp ska spendera dagarna tillsammans i en liten bil kan det vara nog så viktigt. Temperaturen i bilen är ett exempel.

– Emil är en isbjörn medan vi andra är små frusna människor, säger Lars och berättar om hur han och Christian helst har värmen på i bilen medan Emil vill rulla ned rutan.

Hemma kommer familj och vänner att kunna följa resan via en direktlänkad gps. Det har dock inte varit helt lätt.

– Det är ett svårt kapitel. Det är en uppoffring för de där hemma, även om det är accepterat så är det svårt, säger Christian.

Lars menar att de där hemma har börjat inse vad resan innebär.

– Att vi är tre känns riktigt bra, det är en fördel, säger han.

När trion väl går i mål i Ulan Ude i Mongoliet väntar en fest för alla deltagarna och sedan en lång flygresa hem från en stad i Ryssland för trion. Urax? Han får ta transibiriska järnvägen hem.

Men, blir ni inte lite avundsjuka?

– Det är lite orättvist, men har han gjort ett bra jobb är han värd det, säger Lars med glimten i ögat.

För den som är nyfiken på Team Thunder roads resa och förberedelser går det att följa dem på deras hemsida.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om