Ånestads vårdboende har 24 lägenheter, varav fyra är för parboende. Vi har träffat och pratat med ett 15-tal anhöriga vars föräldrar bor på vårdboendet. Flera av dem har valt att ställa upp i intervjun med namn och bild. De vill inte längre acceptera att tvingas leva i ovisshet när det gäller deras äldre anhörigas situation. De är oroliga, upprörda och känner sig helt maktlösa. Därför vill de berätta för fler om vad de anser händer på vårdboendet.
– I över ett halvår har vi försökt få en dialog med Attendos ledning för att få till förbättringar. Men det har varit omöjligt. Oavsett vad som har hänt och vad vi har skrivit till Attendo har vi alltid fått samma svar: Att de jobbar för att förbättra situationen. Attendo beskriver aldrig vad de gör konkret och vi ser inget resultat heller, säger Gabriella Holec.
Hon är sjuksköterska och jobbar inom Region Östergötland. Systrarna Gabriella, Eva och Eleonora Holec bad sina föräldrar att flytta till Ånestads vårdboende i maj förra året. De ville att föräldrarna, som behövde mycket vård hemma, skulle känna sig trygga på ålderns höst och ha omsorg dygnet runt. I början var alla nöjda med vårdboendet som på den tiden drevs av vårdbolaget Vardaga. Men 1 oktober tog Attendo över verksamheten, efter att kommunen hade gjort en ny upphandling. De 15-talet anhöriga fick då intrycket att Attendo var totalt oförberedda inför övertagande. En stor del av den erfarna och "gamla" personalen slutade och många nya, mindre erfarna, anställdes, vilket de anhöriga också ser som en bidragande orsak till det rådande kaoset.
– Det kommer nya timvikarier, varav många är outbildade, som lämnas ensamma med de boende och som inte vet vad de ska göra. Många av dem är bra och kämpar, men det blir fel ändå eftersom de helt enkelt är för få och för oerfarna, samtidigt som ledningen inte är närvarande och inte stöttar på det sätt som vi anser att avtalet med Linköpings kommun kräver. De kan ha telefonkontakt med sin jourchef, men det fungerar ändå inte, säger Gabriella Holec.
En av de första åtgärder som Attendo gjorde efter övertagande 1 oktober var att byta ut "röstlarm" till ett vanligt larm, enligt de anhöriga som vi har pratat med. Därför vet personalen, när de äldre larmar, inte vad larmet handlar om eftersom de äldre inte längre kan kommunicera via larmet. Detta upplevs som ett stort problem av de anhöriga vi mött. Flera anhöriga berättar om att deras föräldrar fått vänta i timmar efter att ha larmat.
– Den 10 oktober fick vår pappa ont i hjärtat och han klagade hela dagen på smärtor. Men han fick ingen riktig respons, bara att man ska avvakta. Efter att jag hade pratat med honom i telefon ringde jag vårdboendet och sa att de måste ringa ambulans. På akuten senare konstaterades att pappa hade fått hjärtinfarkt och att han också hade lunginflammation, berättar Eleonora Holec som skakar när hon minns denna händelse.
Systrarna Holecs pappa överlevde inte, han dog dagen efter. Sedan dess känner systrarna en konstant oro för vad som kan hända deras mamma. Och den känslan av oro delas av samtliga anhöriga som vi möter på en parkering lite utanför Ånestads vårdboende.
– Min förälder behövde hjälp för att gå på toaletten och larmade personalen. En anställd stack in huvudet i rummet och sa att man kommer snart. Det var på kvällen. Och sedan hände det inget förrän på morgonen. Då hade min förälder legat i sitt eget kiss hela natten. Det är ovärdigt, ingen ska behöva ligga hela natten i sitt eget kiss, men hade det varit en hjärtattack eller ett fall, hade det kunnat sluta illa, berättar en anhörig som vill vara anonym.
Bröderna Leif och Mats Erlandsson, som har sin mor på vårdboendet, anser att det råder "total saknad av styrning" på boendet.
– I början, efter Attendos övertagande, var det en katastrof. Maten blev så mycket sämre, kall och osmaklig. Ibland tog maten slut. Jag har en bild på en av middagarna, det var en kokt korv med bröd. Sedan fick ledningen, efter att vi anhöriga har tryckt på, lite styrning på verksamheten, men nu är det betydligt sämre igen. Kvaliteten på maten är ojämn och beror helt och hållet på vem som jobbar, säger Leif Erlandsson.
För många äldre på boendet är att äta frukost, lunch och middag höjdpunkter under en dag, speciellt nu i isolering. Därför efterfrågar bröderna Erlandsson högre kvalitet på maten. De båda har fortfarande i färskt minne överlämningsmötet från Vardaga till Attendo från i höstas.
– Då stod övre ledningen för Attendo och lovade att ingen ändring skulle ske, man skulle inte märka något. Nu är det färre personal, sämre mat, ingen sjukgymnastik och mycket annat som har blivit sämre. Det har varit helger utan närvaro av sjukvårdsutbildad personal och man har inte ringt in någon. Väldigt patientosäkert och otryggt, säger Mats Erlandsson.
De berättar att deras mor råkade ut för flera incidenter med larmet – hon larmade och ingen kom. Senare visade personalen för dem att larmet inte hade registrerats i systemet. Efter upprepade klagomål under flera månader, enligt de anhöriga, fick några boende röstlarm i juni.
– Vår mor är klar i huvudet och hon berättar för oss vad som hon ser på boendet. Vi har själva sett att mat och medicin blivit försenade, att det råder en osannolik omsättning på personalen, att det fåtal personal som är i tjänst inte har en chans att göra det jobb de vill göra samtidigt som de upplever att de inte får stöd av ledningen. Personalen har munskydd men ingen namnbricka. Det kommer hela tiden ny personal och varken vi anhöriga eller de äldre vet längre vem som jobbar och vem som är vem, vilket skapar oro, säger Mats Erlandsson.
Peter Dickman är missnöjd med bland annat att Attendo bytte kontaktperson till hans förälder utan att informera honom om detta. Nu upplever han att det är omöjligt att få kontakt med någon personal och fråga om hur det är med hans förälder, något som är viktigt under coronapandemin då det råder besöksförbud.
– Attendo har aldrig någonsin informerat mig om hur min mamma mår. Det verkar inte heller finnas någon genomförandeplan för henne. När jag frågar verksamhetschefen om den får jag inte ens något svar. Det saknas en fungerande ledning, säger Peter Dickman.
Bengt Nyström fick själv ringa till ett personalrum på boendet för att be någon hjälpa hans far som hade larmat.
– Pappan väntade redan sedan länge på hjälp i sitt rum när jag ringde honom för att prata. Eftersom ingen kom ringde jag vårdboendet och det tog också lång tid innan jag lyckades nå en personal som skulle gå till pappa och se efter honom. Personalen har det stressigt, de är för få, säger Bengt Nyström.
Incidenterna som de anhöriga berättar om är många. Två gånger under samma vecka i juni – när det fanns endast en ny ensam timvikarie på en hel våning – blev de boende tvungna att vänta i timtal för att gå på toaletten. Vid flera tillfällen kunde inte personalen nås av larmen överhuvudtaget eftersom den hade loggat in sig på fel våningsplan – och därför inte nåddes av larmet. De anhöriga har observerat att deras anhöriga har smutsiga kläder på sig när de möts ute och att deras hjälpmedel som rullatorer och rullstolar också är täckta med ingrodd smuts.
– Attendo hänvisar till att de följer avtalet med kommunen. Vi har läst avtalet och anser att Attendo bryter mot det på ett antal punkter - som att bemanningen inte hinner besvara larmen, ledningens närvaro på Ånestad är för liten, kvalitet och näringsvärde på maten otillräcklig och kontakt mellan personal, brukare och anhöriga är i stort sett obefintlig, säger Gabriella Holec.
De anhöriga har anmält incidenterna på vårdboendet till Inspektionen för vård och omsorg, IVO och de har också vänt sig till äldreombudsmannen i Linköping. Alla anhöriga är måna om att påpeka att deras kritik och upprördhet inte är riktad mot personalen.
– De allra flesta gör så gott de kan och hinner. Personalen upplever också situationen som kaotisk och säger det till oss, men ingen vågar säga det högt till arbetsgivaren. Alla vill göra ett bra jobb men är rädda om sitt jobb, det råder en tystnadskultur. Med vår kritik vill vi åstadkomma förändringar så att våra äldre får en bättre vård, säger Gabriella Holec och fortsätter:
– De boende betalar mycket för mat och omvårdnad som Attendo inte levererar enligt avtal. Vi har pratat om att detta borde klassas som bedrägeri, när de betalar för något de inte får. Då kanske man kan polisanmäla, säger hon.