Bankerna: Kundernas intresse har ökat

Vi frågade de lokala bankkontoren i Linköping om kundernas intresse för klimatsmarta och hållbara placeringar.

Linköpingsborna vill gärna investera hållbart.

Linköpingsborna vill gärna investera hållbart.

Foto: Caroline Petersson/Henrik Montgomery/TT

Linköping2022-04-02 10:00

1. Hur rankar era kunder hållbarhetsfrågan?

2. Är Linköpingsborna intresserade av klimatsmarta placeringar?

Petri Rask, kontorschef Handelsbanken:

1. Jag vågar hävda att både privatkunder och företag rankar den högt. Det har skett en stor förflyttning bara de senaste 2-3 åren sett till utbud och intresse, men också genom de olika låneprodukter vi har. Jag är extremt hoppfull kring detta.

2. Det är de. Just hållbarhetsaspekten är något vi har med i våra rådgivningssamtal, en del av guidningen. Vi tar självmant upp det, men även kundernas eget intresse ökar.

Viktor Janrik, presskommunikatör Nordea:

1. I de undersökningar vi gör kan vi se att en överväldigande majoritet av våra kunder uppger att hållbarhetsfrågan är en av de viktigaste frågorna för dem.

2. Våra kunder är intresserade av klimatsmarta investeringar. I vår sparanderådgivning säger mer än hälften av våra kunder att de vill ha hållbarhet som en del när vi ger vår rådgivning. Då många av våra kunder är intresserade av just hållbara investeringar är alla Nordeas rådgivare utbildade i just hållbart sparande. Vi har ingen specifik data för just Linköpingsborna.

Goran Durmis, kontorschef Danske Bank:  

1. Hur hållbarhetsfrågan är rankad bland våra kunder i Linköping har vi inget direkt svar på eftersom vi inte för den typen av statistik. Men generellt har intresset för hållbarhet ökat hos svenska konsumenter de senaste åren. Det betyder i sin tur att våra privatkunder i allt större utsträckning efterfrågar både hållbara fonder och gröna lån. Hållbarhetsfrågorna är sedan en tid tillbaka också en integrerad del i vår rådgivning.

2. Även bland företagen märker vi ett ökat hållbarhetsintresse. Många företag vill exempelvis ställa om sin fordonsflotta till eldrivna bilar, men det kan också handla om finansiering av koldioxidinfångning eller andra stora omställningsprojekt.

Tommy Eklöf, hållbarhetschef Länsförsäkringar Bank:

1. Vi gör inga egna undersökningar, utan tittar på Sustainable Branding Index, världens största varumärkesundersökning på detta område. Där ser vi att intresset ökar. 

2. Man vill framför allt bort från fossila placeringar. Det finns ju alternativ. Det är intressant – för två år sen frågade nästan ingen, bara de mest hängivna 5–6 procenten. Men det ökar nu, det rör på sig vilket gör mitt jobb lättare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!